E-learning Train Je Creatieve Basisvaardigheden

Vergroot je vijf creatieve basisvaardigheden

In deze opdracht vind je verschillende oefeningen om je vijf creatieve basisvaardigheden te vergroten.

Basisvaardigheid 1: Creatief waarnemen

Als je waarneemt, zie je wat er is. Natuurlijk, gelukkig maar!

Maar dit is tegelijk beperkend, want anderen zien ook wat er is.

Als je iets nieuws wilt laten ontstaan, kan dit door ‘anders’ waar te nemen.

Oefening: Het andere gezicht van de klant

  • Selecteer één specifieke klant of klantengroep. Neem deze klant waar en schrijf kenmerken op van de klant.
  • Ga nu ook op zoek naar minder voor de hand liggende eigenschappen.
  • Kijk vervolgens of je vanuit deze nieuwe waarnemingen kansen ontdekt om met deze klant(engroep) een nieuwe samenwerking te realiseren

Basisvaardigheid 2: Uitstel van oordeel

Als je oordeelt, stopt je exploratieve denken. Je geeft nieuwe ideeën geen kans meer.

Door uitstel van oordeel regelmatig te oefenen, zul je ook spontaan meer openstaan voor nieuwe ideeën, andere gezichtspunten, verrassende invalshoeken.

Oefening: Elk nadeel heeft zijn voordeel.

  • Gebruik de klant(engroep) uit oefening 1. Schrijf zo veel mogelijk nadelen op van het samenwerken met deze klant(engroep). Ga voorbij de logica.
  • Gebruik elk van deze nadelen om een verbetering aan te brengen in de samenwerking met deze klant(engroep). (Deze techniek heet ‘Inverted Brainstorm’, omgekeerde brainstorm.)

Basisvaardigheid 3: Flexibel associëren

Vlot en flexibel associëren is onder andere nuttig bij brainstormen.

Als opwarmer brengen associatieoefeningen het brein ‘in the mood for creativity’.

Oefening: Maak een associatieketting

  • Maak een associatieketting door te beginnen bij een term en telkens verder te associëren op de vorige term.
  • Maak meerdere kettingen, telkens beginnend met een ander startwoord, en voer de snelheid van het associëren op.
  • Deze oefening is het leukst als je haar met meerdere mensen uitvoert.

Basisvaardigheid 4: Divergeren

De eerste ideeën die je bedenkt zijn meestal de voor de hand liggende ideeën.

Door te blijven divergeren (alternatieven bedenken) kom je automatisch je denkdrempels tegen. Daar voorbij begint de originaliteit.

Oefening: Stap over je denkdrempels

  • Welke van de volgende letters hoort niet thuis in de rij, en waarom?

A     E      I       F      U

  • Bedenk minimaal tien andere antwoorden.

Onderaan deze opdracht vind je een aantal suggesties.

Basisvaardigheid 5: Verbeeldingskracht ontwikkelen

Beelden zijn heel krachtige patronen. Ze zijn niet gemakkelijk te vervormen.

Toch kun je niets nieuws realiseren als je er niet een nieuw beeld bij creëert (al is het onbewust).

Het ver-beelden is zowel het maken van nieuwe beelden als het kunnen loskomen van bestaande beelden.

Oefening: Het ‘Wat als …’-spel

‘Wat als …’ is de meest creatieve vraag die je kunt stellen. Deze twee woorden zetten je fantasie aan het werk en laten je nieuwe werelden verkennen.

Bedenk minimaal vijf positieve gevolgen van de volgende twee situaties:

  • Wat als restaurants je zouden betalen om er te eten?
  • Wat als ik een tv heb die ik moet opwinden voor ik haar kan gebruiken?

Mogelijke antwoorden bij oefening 4: Stap over je denkdrempels

Het eerste antwoord is vaak ‘F’, omdat dit de enige medeklinker is. Dan zit je natuurlijk in de grammaticales. Maar met uitstel van oordeel zijn alle soorten antwoorden mogelijk, bijvoorbeeld:

A:      heeft een omsloten ruimte; is de enige eerste letter van het alfabet; je moet je mond helemaal opendoen om die goed uit te spreken; heeft twee beentjes op de grond, als je hem op zijn kop zet, valt hij om; …

E:       heeft drie horizontale strepen; op zijn kant is hij een M of een W; je kunt er iemand mee roepen; is open aan de rechterkant; is de helft van het cijfer 8; …

I/i:     is de enige met een puntje (in klein geschreven); staat te vroeg in het rijtje als je alfabetisch kijkt; is de smalste letter, de enige letter in het midden; in het Engels is I een woord; staat niet in het woord UEFA; …

F:       de meest onregelmatige letter qua vorm; is heel onstabiel; de enige die verwijst naar ‘the F-word’, staat te ver in het rijtje volgens alfabetische volgorde; je moet er een klinker voor zetten om hem goed uit te spreken; je kan er een kaarsje mee uitblazen (doordenkertje); …

U:      de enige ronde vorm; is een heel beleefde letter; als het regent loopt hij vol water; staat niet in het woord alternatief; in de tweede helft van het alfabet; …

Gebruik deze opdrachten ook als trainer of teamcoach

Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je training of teamcoaching. Wil je hier meer over leren?

Dan ben je van harte welkom in onze Opleiding Systemisch Teamcoach en Teamtrainer of in onze Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.

communiceren met ziel en zakelijkheid

Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.

In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!

* De oefeningen in deze opdracht zijn grotendeels geïnspireerd op Creativiteit Hoe? Zo! van Igor Byttebier. In dat boek vind je nog meer oefeningen om je creatieve vaardigheden te vergroten.

 

Relevante artikelen

  • Wil je Trainer en/of Coach worden?

    Wil je trainer worden? Of coach worden? Of wellicht allebei? Ben je op zoek naar wat past bij…

  • Dromen realiseren met de creatiespiraal

    Sta je wel eens stil bij wat je écht wilt? Bij wat werkelijk belangrijk is voor jou is?…

  • Zet je waarnemingsvermogen in!

    Iedereen die andere mensen begeleidt heeft belang bij een goed waarnemingsvermogen. Of je nu als leidinggevende uw medewerkers…

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches