Zet je waarnemingsvermogen in!

Iedereen die andere mensen begeleidt heeft belang bij een goed waarnemingsvermogen. Of je nu als leidinggevende uw medewerkers coacht, als adviseur op zoekt bent naar de kern van de vraag van jouw klant of als trainer je deelnemers leert om effectiever te communiceren: zien wat er bij de ander gebeurt is van essentieel belang.


Compas

Onbewust waarnemen

De meeste mensen zijn zich niet bewust van wat ze waarnemen bij de ander. Onbewust reageren ze hier echter wel op; ze interpreteren het non-verbale gedrag van de ander.
Door bewust te leren waarnemen:

  • kun je jouw waarneming gebruiken om concrete feedback te geven;
  • kun je bewuster kiezen hoe je op dit gedrag wil reageren.

Coach: Vergroot je waarnemingsvermogen

Je kunt jezelf trainen in het bewust waarnemen van subtiele veranderingen in het gedrag van de ander.

Kies elke dag één of twee situaties waarin je gedurende een aantal minuten gaat letten op het non-verbale gedrag van de ander. Let hierbij op:

  • de lichaamshouding
  • de gezichtsexpressie
  • de gebaren en gebaartjes
  • het stemgebruik.

En vooral: de veranderingen die hierin optreden.

Coach Opleiding: Coachen met Ziel en Zakelijkheid

Coachen op de boven- én onderstroom!

Je leert een palet aan verdiepende en resultaatgerichte coaching methodieken en werkt intensief aan je persoonlijke ontwikkeling als coach.
NOBCO en LVSC erkende opleiding

Coach Opleiding: Coachen met Ziel en Zakelijkheid

Effectief interveniëren op basis van je waarnemingsvermogen

Op basis van jouw concrete waarnemingen kunt je

  • Het concrete gedrag van de ander benoemen en je interpretatie checken; bijvoorbeeld: “Toen je dat zei sloeg je met je vuist op tafel. Klopt het dat je daar kwaad over bent?”
  • Afstemmen op het non-verbale gedrag van de ander; bijvoorbeeld: de ander praat rustig en bedachtzaam en je past je eigen spreektempo hierop aan.
  • Incongruenties benoemen tussen verbaal en non-verbaal gedrag; bijvoorbeeld: “Je vertelt dat je het leuk vindt om nieuwe initiatieven te ontplooiien, maar terwijl je dat zegt zit je onderuit gezakt in je stoel.”
  • Kiezen op welk gedeelte van het verhaal van de ander je dieper wil ingaan; bijvoorbeeld: als de ander vertelt over de sfeer op de afdeling verandert zijn stemgebruik. Je vraagt verder door op deze sfeer.

Meer over Coachen

Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor coachen? Lees dan:

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.

Toolbox voor coaches, trainer en teamcoaches

Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:

Opleidingen over Coachen

Zoek je een opleiding waarin je meer leert over coachen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

 

 

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!