E-learning Mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness wil zeggen dat je met je volle aandacht bent bij wat je in het hier en nu doet.

Oefen jezelf elke dag vijf minuten in mindfulness. Neem hiervoor steeds dezelfde bezigheid op ongeveer hetzelfde tijdstip.

Ik geef je in deze e-learning Mindfulness een viertal suggesties:

1. Mindful ontbijten

Eet de eerste vijf minuten van je ontbijt in stilte.

Ruik en proef wat je eet. Wees je ervan bewust dat je kauwt. Adem rustig in en uit.

Als je gedachten afdwalen, signaleer dit dan zonder oordeel en ga weer met je aandacht naar je ontbijt en je ademhaling. Kauw elke hap minstens twintig keer.

Wees dankbaar voor het voedsel dat je tot je neemt.

2. Mindful autorijden

Maak voordat je de auto start contact met je ademhaling. Adem een aantal keer bewust in en uit.

Start de motor terwijl je bewust in en uit blijft ademen.

Laat de radio uit en wees je bewust van al je handelingen. Als het stoplicht net voor je neus op rood springt of als je in de file komt, gebruik deze tijd dan om bewust te ademen.

Je kunt bijvoorbeeld in gedachten zeggen: Ik adem in en ik kom tot rust; ik adem uit en ik voel de liefde in mij. Of korter: op een inademing ‘rust’ en op een uitademing ‘liefde’.

3. Mindful e–mailen

Maak er een gewoonte van om, voordat je je op al je mail stort, contact met jezelf te maken.

Zet je voeten op de grond. Voel dat je met je volle gewicht op de stoel zit. Adem een aantal keer bewust in en uit.

Open nu je mail, terwijl je aandachtig blijft in- en uitademen. Blijf rechtop zitten en adem terwijl je rustig je berichten leest en beantwoordt.

4. Mindful lopen

Wanneer je naar een vergadering loopt of bijvoorbeeld iets gaat afgeven bij een andere afdeling, gun jezelf dan de tijd om dit rustig en met aandacht te doen.

Wees je bewust van elke voetstap die je zet en wees alert op je ademhaling. Je kunt je voetstappen ook afstemmen op je ademhaling. Bijvoorbeeld op een inademing maak je drie stappen en op een uitademing vier.

Trek er niet een al te serieus gezicht bij, maar tover een halve glimlach op je gelaat. Een halve glimlach ontspant vele spiertjes in je gezicht, waardoor je je direct anders gaat voelen.

Gebruik deze opdrachten ook als coach

Je kunt de opdrachten uit deze e-learning Mindfulness ook gebruiken tijdens je coaching. Wil je hier meer over leren?

Dan ben je van harte welkom in onze Coachingsopleidingen met ziel en zakelijkheid.

communiceren met ziel en zakelijkheid

Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.

In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches