Methodiek: Omgaan met Kwetsende Communicatie

Wanneer de emoties hoog oplopen geeft Geweldloze communicatie inzicht en handvatten voor een communicatie waarin de emoties tot rust kunnen komen.

Methodiek Omgaan met Kwetsende Communicatie

De Jakhals en de Giraf

Emoties lopen gemakkelijk op wanneer de teamleden ‘jakhalzentaal’, of gewelddadige communicatie gebruiken. Leer als trainer de jakhalzentaal herkennen.
De ‘giraf’ geeft handvatten om geweldloos te communiceren. Leer de teamleden de regels van geweldloze communicatie toe te passen.

Waarnemen versus Interpreteren en Oordelen

De jakhals maakt interpretaties van hetgeen hij ziet en hoort, en voegt hier graag oordelen aan toe.
De giraf neemt objectief waar wat er gebeurt. Hij communiceert deze waarnemingen open en liefdevol naar de ander, en is benieuwd of de ander zijn waarnemingen herkent.

Deze methodiek effectief leren begeleiden?

Verdiep je impact als teamcoach!

Leer teams groepsdynamisch en systemisch coachen op boven- en onderstroom, werk diepgaand aan je dienende plek als teamcoach.

Deze methodiek effectief leren begeleiden?

 

Gevoelens versus Quasi-gevoelens

De jakhals doet alsof hij zijn gevoelens met je deelt, maar in feite vertelt hij u zijn oordelen. Rosenberg noemt dit daarom quasi-gevoelens. Het teamlid geeft de indruk dat hij zich kwetsbaar opstelt, maar geeft in feite een dreun, bijvoorbeeld ‘Ik heb het gevoel dat jij niet eerlijk tegen me bent.’.
De giraf vertelt open en eerlijk hoe hij zich voelt. Grofweg zijn er 4 categorieën gevoelens:  Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Bijvoorbeeld ‘Ik voel me onzeker (= bang) in dit team.’.

Behoeften versus Verwijten

De jakhals laat zich leiden door zijn (negatieve) gevoelens en emoties. Deze ontaarden gemakkelijk in verwijten. Teamlid A verwijt dan teamlid B dat hij niet in zijn behoeften voorziet.
Gevoelens zijn een signaal van de onderliggende behoeften. De giraf is alert op zijn eigen behoeften en op de behoeften van de ander, en communiceert hierover.

Verzoeken versus Eisen

De jakhals eist van de ander dat hij zich gedraagt volgens zijn normen, en vooral op zo’n manier dat de ander in zijn behoeften voorziet. Dit maakt de ander onvrij in zijn handelen.
De giraf is open en eerlijk over zijn gevoelens en behoeften en doet van daaruit een verzoek aan de ander. Hierdoor is de ander vrij om te kiezen of hij aan uw verzoek wil voldoen of niet.

Ontwikkelingspunt voor jou als coach / trainer

Vanuit welke jakhalzentaal communiceer jij gemakkelijk? Oefen de komende week in je trainingen / coachings en daarbuiten met de bijbehorende giraffentaal.

Meer leren? 
Wil je je jezelf als coach / trainer persoonlijk en professioneel verder ontwikkelen op het emotionele ontwikkelingsniveau? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductieworkshop Systemisch Teamcoachen.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

  • De 4 elementen van geweldloze communicatie

    Marshall Rosenberg introduceerde twee dieren om het verschil tussen geweldloze en gewelddadige communicatie te verduidelijken: de giraf en…

  • Het Stermodel in Teamcoaching

    In dit blog geef in je praktische aanwijzingen hoe je de zes ontwikkelingsniveaus van het Stermodel kunt gebruiken…

  • De 4 gedragskeuzes van een teamcoach

    Het gedragsniveau het meest concrete en zichtbare niveau van het Stermodel dat uiteindelijk bepalend is voor de impact die…

  • De magische en dienende plek van de teamcoach

    Wanneer je als teamtrainer / teamcoach bewust omgaat met de plek van waaruit je het team begeleidt, wordt…

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches