De 4 elementen van geweldloze communicatie

Marshall Rosenberg introduceerde twee dieren om het verschil tussen geweldloze en gewelddadige communicatie te verduidelijken: de giraf en de jakhals. In dit artikel neem ik je mee in de vier elementen van geweldloze communicatie en laat ik je graag symbolisch met deze dieren kennismaken. 



De vier elementen van geweldloze communicatie

Het model van geweldloze communicatie bestaat uit vier elementen:

Ik licht deze elementen toe met behulp van de jakhals en giraf.

1. Waarnemen versus interpreteren en oordelen

Jakhals

De jakhals maakt voortdurend interpretaties van hetgeen hij ziet en hoort.

Deze interpretaties zijn gebaseerd op zijn eigen referentiekader en zijn eigen ervaringen. Wanneer zijn interpretaties niet overeenstemmen met de intenties en gedachtewereld van de ander, zal de ander zich niet begrepen voelen.

Wanneer de jakhals hier ook nog een portie oordelen over de ander aan toevoegt, is de kans op strijd aanzienlijk.

Giraf

De giraf, het landdier met het grootste hart, neemt objectief waar wat er gebeurt.

Hij communiceert deze waarnemingen open en liefdevol naar de ander, en is benieuwd of de ander zijn waarnemingen herkend. Er ontstaat een gesprek dat is gebaseerd op wederzijds respect en betrokkenheid.

Coach Opleiding: Coachen met ziel en zakelijkheid

Coachen op de boven- én onderstroom!

Je leert een palet aan verdiepende en resultaatgerichte coachingsmethodieken en werkt intensief aan je persoonlijke ontwikkeling als coach.

Info coach opleiding

Coach Opleiding: Coachen met ziel en zakelijkheid

2. Gevoelens versus quasi-gevoelens

Giraf

De giraf vertelt open en eerlijk hoe hij zich voelt.

Gevoelens kunt u heel krachtig aanduiden door middel van één woord in de categorie Bang, Boos, Blij of Bedroefd.

Hoe meer woorden worden gebruikt, hoe onduidelijker de communicatie.

Wanneer je open en direct durft te zeggen hoe je je voelt, word je sterk in je kwetsbaarheid. Vaak een ontwapenende manier van communiceren.

Jakhals

De jakhals doet alsof hij zijn gevoelens met je deelt, maar in feite vertelt hij jou zijn oordelen.

Rosenberg noemt dit daarom quasi-gevoelens. Het is communicatie met een erg vervelende bijsmaak.

De ander geeft de indruk dat hij zich kwetsbaar opstelt, maar geeft je in feite een dreun.

Als je bijvoorbeeld zegt: “Ik heb het gevoel dat jij deze opdracht niet aankunt.”, zeg je eigenlijk: “Ik vind jou niet gekwalificeerd voor deze opdracht.”

Welk gevoel deze inschatting bij jou oproept is volstrekt onduidelijk in deze mededeling.

3. Behoeften versus verwijten

Giraf

Gevoelens zijn een signaal van de onderliggende behoeften. Behoeften zijn, veelal onbewust, een sterke drijfveer in ons handelen.

De giraf is alert op zijn eigen behoeften en op de behoeften van de ander, en communiceert hierover.

Communiceren over je behoeften vergroot het wederzijds begrip. Zeker wanneer het gaat over ‘negatieve’ gevoelens, kan het zoeken naar de onderliggende behoeften zeer ontwapenend werken.

Jakhals

De jakhals laat zich leiden door zijn (negatieve) gevoelens en emoties.

Deze ontaarden gemakkelijk in verwijten. Je verwijt de ander dat hij niet in jouw behoeften voorziet.

Soms zijn we bereid om de ander tot in den treuren te blijven bevechten, meestal omdat we willen dat de ander ons ziet, hoort, respecteert, … Behoeften die niemand vreemd zijn.

De vier elementen van geweldloze communicatie

4. Verzoeken versus eisen

Jakhals

De jakhals eist van de ander dat hij zich gedraagt volgens zijn normen, en vooral op zo’n manier dat de ander in zijn behoeften voorziet.

Dit maakt de ander onvrij in zijn handelen. De kans is groot dat de wederzijdse irritaties en oordelen groeien.

Giraf

De giraf is open en eerlijk over zijn gevoelens en behoeften en doet van daaruit een verzoek aan de ander.

Hierdoor is de ander vrij om te kiezen of hij aan je verzoek wil voldoen of niet.

Wanneer je een verzoek doet aan een ander, loop je dus altijd het risico dat deze jouw verzoek niet inwilligt. De kunst voor de giraf is om hier met compassie en respect voor zichzelf en de ander mee om te gaan.

Altijd geweldloze communicatie?

Wellicht heb je op basis van de vier elementen van geweldloze communicatie het idee dat je altijd op een ‘giraffen-manier’ moet communiceren.

Daar zou de wereld op zich een stuk beter van worden.

Maar soms kan het ook heerlijk opluchtend zijn om ongegeneerd onze jakhals uit te leven. Wees er dan alert op wanneer je dit doet en bij wie je dit doet.

Leer nog beter communiceren!

Blankestijn & Partners biedt diverse opleidingen om je beter te leren communiceren met behulp van geweldloze communicatie. Als trainer, coach of manager bijvoorbeeld. Kijk eens naar onderstaande opleidingen voor meer informatie:

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!