E-Learning Quasi-gevoelens

Wat zijn Quasi-gevoelens?

Quasi-gevoelens leiden tot veel misverstanden en irritaties in de communicatie.

Het is in veel gevallen onbedoelde jakhalzentaal. Deze taal is:

  • aanvallend
  • be(ver)oordelend
  • verwijtend
  • beschuldigend
  • en bestaat uit ‘jij-boodschappen’

Opdracht: Het herkennen en omzetten van quasi-gevoelens

In deze opdracht oefen je in het herkennen van quasi-gevoelens en in het omzetten hiervan naar ware gevoelens.

Deel 1: Droog oefenen met quasi-gevoelens

Geef bij de onderstaande uitspraken aan waarom het een quasi-gevoel is en zet de uitspraak vervolgens om in een uitspraak van een waar gevoel.

a. “Ik heb het gevoel dat je me negeert.”
Quasi-gevoel omdat

Gevoelsuitspraak:

b. “Ik heb het gevoel dat het werk van onze afdeling niet op waarde wordt geschat.”
Quasi-gevoel omdat

Gevoelsuitspraak:

c. “Ik heb het gevoel dat je geïrriteerd bent.”
Quasi-gevoel omdat

Gevoelsuitspraak:

d. “Ik heb het gevoel dat ik gefaald heb.”
Quasi-gevoel omdat

Gevoelsuitspraak:

Deel 2: Oefenen met eigen voorbeelden

Bedenk twee praktijksituaties waarin je hebt benoemd hoe je je voelde.

Hoe heb je je gevoelens verwoord?

Situatie 1

Gevoelens

Situatie 2

Gevoelens

Bedenk ook twee praktijksituaties waarin je quasi-gevoelens hebt gecommuniceerd. Ga vervolgens na wat je gezegd zou hebben als je werkelijk had verteld hoe je je voelde.

Situatie 1

Quasi-gevoel:

Ware gevoel:

Situatie 2

Quasi-gevoel:

Ware gevoel:

Mogelijke antwoorden op Deel 1

a. Het gaat hier om een interpretatie van het gedrag van de ander. De ander doet iets waardoor jij denkt dat hij je negeert. De vraag is: welke gevoelens roept het gedrag van de ander bij jou op?
Bijvoorbeeld: “Ik voel me eenzaam.”

b. Ook hier gaat het om een interpretatie van het gedrag van anderen. Alleen is hier onduidelijk wie die anderen zijn; dit maakt de opmerking minder concreet.
Ook hier de vraag: Welke gevoelens roept het bij jóú op dat je het gevoel hebt dat het werk van jullie afdeling niet op waarde wordt geschat?
Bijvoorbeeld: “Ik voel me verdrietig omdat ik me niet gewaardeerd voel.”

c. Het gaat hier om een inschatting van het gevoel van de ander. In feite een mooie gevoelsreflectie. Je zegt echter niets over hoe jij je voelt. Bijvoorbeeld: “Ik voel me onzeker als jij je zo gedraagt.”

d. Bij deze uitspraak heb je een oordeel over jezelf. Jakhalzentaal naar jezelf waarmee je jezelf flink de put in kunt praten. Wanneer je je harde oordeel kunt omzetten naar luisteren naar je eigen kwetsbaarheden kan er iets heel anders ontstaan. Bijvoorbeeld: “Ik ben bang om fouten te maken.”

Gebruik deze opdrachten ook als coach of trainer

Je kunt de opdrachten uit deze e-learning ook gebruiken tijdens je coaching of training. Wil je hier meer over leren?

Dan ben je van harte welkom in onze Coachingsopleidingen met ziel en zakelijkheid of Trainersopleidingen met ziel en zakelijkheid.

communiceren met ziel en zakelijkheid

Deze e-learning opdrachten komen voort uit het inspirerende boek ‘Communiceren met ziel en zakelijkheid’ van Silvia Blankestijn.

In dit boek vind je de theoretische achtergronden en verdiepende inzichten die deze opdrachten ondersteunen. Bekijk de inhoud van het boek!

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches