Online Werkvorm Theorie Verwerken met de Chat

Met de activerende online werkvorm Theorie verwerken met de chat ze je alle deelnemers actief aan de slag met het verwerken en begrijpen van de uitgelegde theorie.

Online werkvorm Theorie Verwerken met de Chat

Doel van de online werkvorm Theorie verwerken met de chat

Je kunt deze activerende online werkvorm inzetten voor doelen als

  • De deelnemers begrijpen de theorie en kunnen deze herkennen in hun eigen praktijk.
  • De deelnemers kunnen de theorie toepassen in hun (werk)praktijk.

Voorbeeld toepassingen online werkvorm Theorie verwerken met de chat

Je zet deze activerende online werkvorm in, wanneer je het model of de theorie hebt uitgelegd en eventuele vragen hebt beantwoord. Deze werkvorm daagt de deelnemers uit om de theorie of het model echt te gaan begrijpen.

Ik geef hier twee voorbeelden:

  • De theorie van de 4 niveaus van communicatie
    Om de 4 niveaus van communicatie te verwerken, kun je deelnemers bijvoorbeeld vragen: Bij welk van de 4 communicatie-niveaus hoort de volgende uitspraak: ‘Ik heb het gevoel dat we niet naar elkaar luisteren.’
    De deelnemers zetten hun antwoorden in de chat, en je vraagt bij een aantal deelnemers door op waarom ze deze uitspraak bij dat communicatie niveau vinden horen. Tenslotte benoem je zelf het juiste communicatie-niveau en licht je het antwoordt toe.
    Op deze manier gebruik je een aantal uitspraken om de deelnemers beter te laten begrijpen wat de communicatie-niveaus inhouden.
  • De zes stappen van feedback geven
    Met het leren begrijpen van de zes stappen van feedback geven, kunt je op dezelfde manier werken, zoals beschreven bij de 4 niveaus van communicatie. Een leuke variant is om van elke stap een uitspraak in de chat te zetten, alleen in willekeurige volgorde.
    De vraag voor de deelnemers is dan om de uitspraken in de juiste volgorde te zetten, zodat de feedback goed over zal komen bij de ontvanger. Uiteraard geef je dan als trainer feedback op hun volgorde. Pak een aantal veel voorkomende fouten die je in de chat waarneemt, eruit en licht te toe. Wees ook helder over de juiste volgorde.
    Gebruik bij je feedback niet alleen de juistheid van de stappen, maar ook de impact op de ontvanger van de feedback. Dan gaan je deelnemers het belang van de volgorde in de feedback stappen ook inzien.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Van theorie verwerken naar theorie toepassen

Stel je hebt bij het verwerken en begrijpen van de feedback stappen de voorbeeld-uitspraak gebruikt ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal.’. In het kader van stap 1 in de feedback stappen heb je de deelnemers gevraagd of deze uitspraak een waarneming of interpretatie is.
De uitspraak is een interpretatie, en bij het geven van feedback is het belangrijk dat de deelnemers hun feedback starten met een concrete waarneming en niet met een interpretatie.
Nadat het voor de deelnemers duidelijk is waarom de uitspraak ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal’ een interpretatie is en geen concrete waarneming kun je een volgende leerstap doen. Je vraagt de deelnemers dan: Wat zou een concrete waarneming kunnen zijn, die leidt naar de interpretatie ‘Ik zag dat je niet geïnteresseerd was in mijn verhaal’.
Ook dit zetten de deelnemers in de chat. Je bent dan vanuit de theorie aan het oefenen met de vaardigheid ‘een concrete waarneming benoemen. De kans is groot dat er in de chat flink wat interpretaties staan in plaats van waarnemingen. Prachtig materiaal om verder mee te oefenen in het onderscheiden van waarneming en interpretatie, en het benoemen van een concrete waarneming.
Binnen de leercyclus van Kolb heb je dan vanuit de theoreticus (verwerken en begrijpen van de theorie) een bruggetje gemaakt naar de pragmaticus (inoefenen van een vaardigheid).

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Kies een model of theorie die jij binnenkort in een training gaat gebruiken. Bedenk een opdracht of vragen waar je deelnemers in de chat mee aan de slag kunnen.

Meer leren?
Wil je leren hoe je een effectief trainingsprogramma ontwikkeld en hoe je je deelnemers maximaal laat leren in je (online) training? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

In deze trainer opleidingen leer je trainen op locatie en ook in een virtual classroom.

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches