Online Werkvorm Vaardigheid Inoefenen met de Chat

Met de chat-functie in een virtual classroom kun je de hele groep tegelijk aan het oefenen zetten om zich een vaardigheid eigen te maken. Als trainer kun je voortdurend feedback geven op de input in de chat.
In dit artikel illustreer ik deze online werkvorm met de vaardigheid open vragen stellen binnen een training Adviesvaardigheden. Daarnaast krijg je inzicht in de plaats van deze werkvorm binnen je online trainingsontwerp.

Online werkvorm Vaardigheid Inoefenen met de Chat

Doel van de online werkvorm Vaardigheid inoefenen met de chat

Het doel van deze online werkvorm is dat de deelnemers een (nieuwe) vaardigheid goed in de vingers krijgen.

Vaardigheid inoefenen binnen je online trainingsontwerp

Binnen de leercyclus van Kolb betreft de activerende online werkvorm ‘Vaardigheid inoefenen met chat’ een werkvorm die hoort bij de leerstap van de pragmaticus.
Wanneer je online training gericht is op het eigen maken van een vaardigheid en het toepassen van deze vaardigheid in de praktijk, zul je je training ontwerp opbouwen volgens de leercyclus van Kolb. Bij de leerstap ‘pragmaticus’ neem je de deelnemers ‘bij de hand’ om een vaardigheid in de vingers te krijgen. Deze essentiële leerstap in een vaardigheidstraining zit voor de leerstap van de activist. Bij de activist gaan de deelnemers de vaardigheid toepassen in een praktijksituatie; hiervoor moeten ze de vaardigheid eerst in de vingers hebben.
Bij de pragmaticus gaat het er dus om dat de deelnemers zich bekwamen in de vaardigheid. Hierbij is het van belang dat álle deelnemers zich bekwamen, en dat het inoefenen zich niet beperkt tot 1 of 2 deelnemers. Daarnaast is in dit stadium van het leren (bewust onbekwaam) de trainer nodig voor het geven van de feedback op deze vaardigheid. Alle deelnemers zijn immers meer of minder onbekwaam, waardoor ze onvoldoende inzicht of ervaring hebben om elkaar adequaat feedback te geven. Dit vraagt van de trainer een coachend manier van trainen, waarbij je de chat heel goed kunt gebruiken.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Voorbeeld: Online inoefenen vaardigheid ‘open vragen stellen’ met chat
Stel je geeft een training Adviesvaardigheden. Een onderdeel van deze training is dat de adviseurs leren om open vragen te stellen. Bij de leerstap theoreticus in de leercyclus van Kolb heb je uitgelegd wat open vragen zijn in tegenstelling tot gesloten vragen. Tevens heb je hier een aantal voorbeelden bij gegeven.
Nu de deelnemers wéten wat open vragen stellen is, is het tijd dat de deelnemers ook open vragen kúnnen gaan stellen. Je gaat de vaardigheid inoefenen; de pragmaticus in de leercyclus van Kolb.
Hiervoor heb je een YouTube-video gezocht waarin een gesprek of interview plaats vindt, bijvoorbeeld over het werkveld van de adviseurs, een actualiteit of iets dat aansluit bij een interessegebied van de deelnemers privé.
Tijdens de training ziet deze activerende werkvorm er dan als volgt uit:

  • Zet de video een aantal keren stop.
  • Bij elke stop vraag je de deelnemers een open vraag in de chat te zetten, die ze op dat moment in de video zouden willen stellen.
  • Bij de eerste stop loop je alle vragen in de chat langs, en check je bij de deelnemers of het een open of gesloten vraag is. Bij onduidelijkheid geef je als trainer aan of het een open of gesloten vraag is, en waarom.
  • Bij een gesloten vraag zet je alle deelnemers aan het werk door met elkaar te bedenken hoe je de gesloten vraag zou kunnen omzetten naar een open vraag.
  • Bij de tweede stop kun je ervoor kiezen om zelf een paar gesloten vragen in de chat uit te kiezen, en met elkaar te oefenen om hier een open vraag van te maken. Daarnaast benoem je een aantal goede voorbeelden in de chat van een open vraag.
  • Vaak is het raadzaam om nog een derde ronde te doen.

Afronding van de online werkvorm Vaardigheid inoefenen met de chat

Sluit de werkvorm af met een samenvatting van de belangrijkste leerpunten. Geef je deelnemers even de tijd om hierop te reflecteren, en laat een aantal mensen hun leerpunt kort benoemen. Doorgaans komt er op deze manier een goede samenvatting uit de groep.
Je kunt natuurlijk ook zelf een korte samenvatting geven van de belangrijkste aandachtspunten voor het inzetten van de vaardigheid.
Maak vervolgens een bruggetje naar de volgende oefening, waarin de deelnemers de vaardigheid gaan inzetten in een praktijksituatie, doorgaans een rollenspel. Je bent dan aangekomen bij de leerstap Activist in de leercyclus van Kolb.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Reflecteer op een (online) training: waar heb je deelnemers om de beurt aan het werk (vragen beantwoorden) gezet, waar je ook de hele groep aan het werk had kunnen zetten?

Meer leren?
Wil je leren hoe je een effectief trainingsprogramma ontwikkelt en hoe je je deelnemers maximaal laat leren in je (online) training? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

In deze trainer opleidingen leer je trainen op locatie en ook in een virtual classroom.

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches