Werkvorm Vijf RET Denktypes in Actie

De Werkvorm Vijf RET Denktypes geeft inzicht in de RET typologie voor mentale overtuigingen. Je kunt de werkvorm gebruiken bij coaching en training ‘op de onderstroom’, zoals persoonlijke effectiviteit, duurzame inzetbaarheid of persoonlijk leiderschap.

Doel van de werkvorm

  • De deelnemers of coachees kennen één mentale overtuiging van zichzelf die ze belemmert om … (bijvoorbeeld feedback te geven of ander thema)
  • De deelnemers of coachees zijn zich bewust van de impact van hun mentale overtuigingen op hun gevoel en gedrag.

Werkvorm Vijf Denktypes in Actie

De werkvorm Vijf RET Denktypes in Actie

De voorbereiding
Maak setjes van vijf A4-tjes. Op elk A4-tje zet je een irrationeel denkpatroon vanuit de RET-typologie, met bijbehorende belemmerende gedachten. 

Modelleren
Doe onderstaande oefening eerst een keer plenair voor, zodat de deelnemers of coachees goed weten wat de bedoeling is.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Bekijk onze Train de Trainer Opleidingen

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

 

Oefening in tweetallen
In coaching is de coach persoon B en de coachee persoon A.

  1. De deelnemers krijgen per 2-tal (persoon A en B) een set A4-tjes en leggen deze op de grond.
  2. Persoon A gaat achtereenvolgens op het A4 van de verschillende denktypes staan en spreekt de belemmerende gedachten ten aanzien van feedback geven hardop uit.

Persoon B helpt A om per denktype te ervaren welke gevoelens deze gedachten bij hem oproepen, en welke neiging tot gedrag.
Nadat A op alle vijf de A4-tjes heeft gestaan, helpt B persoon A om de volgende vragen te beantwoorden:

  1. Welk denktype herken je het meest bij jezelf?
  2. Verwoord in één zin jouw belangrijkste belemmerende gedachte om feedback te geven.
  3. Welk effect heeft deze zin op je gevoel en je gedrag?

In een training wisselen de deelnemers van rol.

Plenaire uitwisseling

  • Leg de A4-tjes met de vijf denktypes voor de groep op de grond.
  • Om de beurt komen de deelnemers voor de groep, en gaan op het A4 van hun denktype staan, vertellen hun belangrijkste belemmerende gedachte ten aanzien van feedback geven, en het effect van deze gedachte op hun gevoel en gedrag.

In een coachingssessie vraag je naar het belangrijkste inzicht dat de coachee uit de oefening mee neemt.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer of coach

Als trainer of coach kun je het modelleren van de oefening doen met een eigen voorbeeld of door een fictieve rol te spelen. Probeer de optie die je niet zo snel zou kiezen uit in een intervisiegroep, en ervaar het effect.

Meer leren?
Wil je leren hoe je de persoonlijke kracht van deelnemers / coachees kunt versterken door te trainen / coachen op de onderstroom? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in:

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

 

Relevante artikelen

  • RET: Rationele EffectiviteitsTraining

    Wanneer u ervan overtuigd bent dat ‘je niet kunt veranderen’, zal uw gedrag ook niet veranderen. Wanneer u…

  • Coachend trainen op de onderstroom

    De trainersopleiding tot ‘Persoonlijk procestrainer’ verbreedt je vakmanschap als vaardigheidstrainer naar een coachende trainingsstijl en verdiept naar methodieken…

  • Silvia Blankestijn: Trainer van het Jaar 2015-16

    Op 25 september 2015 verkoos de NOBTRA (Nederlandse Orde voor Beroepstrainers) Silvia Blankestijn tot Trainer van het Jaar…

  • Train de Trainer Model: de Programmeerkristal

    Uitleg en voorbeeldprogramma voor het toepassen van het Train de Trainer Model de Programmeerkristal voor het ontwikkelen van…

Meer artikelen

Gratis download

Verdiepende methodieken

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
Verdiepende methodieken