Lang niet iedereen is zich bewust hiervan. Sommige mensen zeggen zelfs ‘Ik heb geen behoefte aan ondersteuning, want ik kan prima mijn eigen boontjes doppen’; alsof het één het ander zou uitsluiten. Toch hebben de meeste mensen meer plezier in hun werk als ze regelmatig een compliment ontvangen, het vertrouwen krijgen om hun werk op hun eigen manier in te vullen of aangemoedigd worden om zich verder te ontplooien.
Hoe goed ben jij in een compliment geven?
Beantwoord eerst de volgende vragen:
- Hoeveel complimenten heb jij gisteren aan een ander gegeven?
- Hoe vaak heb je gisteren iemand aangesproken op iets dat hij of zij niet helemaal goed deed?
- Geef je je complimenten doorgaans
– geprogrammeerd of spontaan?
– tegen iemand persoonlijk of tegen een groep mensen?
– in algemene termen of gericht op concreet gedrag?
– direct of enige tijd later?
Onderzoek je belemmeringen
Als je je voorstelt dat je vaker complimenten zou geven aan je medewerkers, collega’s, of klanten: welke belemmerende gedachten komen er dan in je op?
Bijvoorbeeld:
- “Dan vinden ze me een slijmbal”
- “Ze moeten gewoon hun werk doen, ook zonder complimenten”
- “Dan kom in niet meer geloofwaardig over als ik ook een keer kritiek wil geven”
- “Dat past niet in de cultuur van de organisatie”
Realiseer je bij al dit soort overtuigingen de enorme impact van complimenten.
Iemand een compliment geven, betekent iemand erkenning geven. En erkenning is een basisbehoefte van ieder mens.
Niemand wordt chagrijniger van een compliment, iedereen gaat zich er in zekere mate emotioneel beter van voelen.
De sfeer wordt prettiger en meer ontspannen, en de mensen raken meer gemotiveerd om zich in te zetten voor de gemeenschappelijke doelen.
Vergroot de kwaliteit van je complimenten
Ik geef je hier drie concrete aanwijzingen om de kwaliteit van een compliment geven te vergroten. Hierdoor zullen ze meer impact op de ander hebben.
- Complimenten worden krachtiger naarmate ze spontaner zijn, gericht zijn tegen iemand persoonlijk, direct worden gegeven en gericht op zijn concreet waarneembaar gedrag.
- Je kunt een compliment geven aan anderen over de behaalde resultaten, maar je kunt ook hun inzet en voortgang aanmoedigen.
- Complimenten moeten echt zijn. Dat wil in eerste instantie zeggen: oprecht. Maar echt staat ook voor:
E xpliciet
C ompromisloos
H artelijk
T ijdig
Ik wens je veel plezier en inspiratie bij het geven van complimenten!
Haal het beste uit je team en jezelf als manager
Op zoek naar professionele én persoonlijke ontwikkeling als coachend leidinggevende? De volgende opleidingen van Blankestijn & Partners zijn zeker interessant voor je:
1) Bron: Gung Ho! – Ken Blanchard, Sheldon Bowles
Praat mee