Covey’s Niveaus in Luisteren

In het kader van eigenschap 5 ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’ formuleert Covey in zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ 4 niveaus in luisteren.

Covey’s Niveaus in Luisteren

Covey betoogt dat om de ander goed te begrijpen, het niet alleen belangrijk is om de inhoud van wat de ander vertelt te begrijpen. De overtreffende trap van begrip ontstaat volgens Covey als je ook luistert naar de gevoelens en emoties van de ander.

Luisterniveau 0: De ander negeren
Hier is uiteraard geen sprake van luisteren.

Luisterniveau 1: Doen alsof je luistert
Je zegt ‘ja, ja’ en knikt wellicht met je hoofd, maar in feite zit je met je gedachten ergens anders.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Luisterniveau 2: Selectief luisteren
Dit is een zeer veelvoorkomend luisterniveau. Vanuit ons eigen referentiekader selecteren we onbewust de informatie die we ontvangen. Wat past in ons referentiekader onthouden we, de andere informatie gaat langs ons heen.
Wanneer je training er op gericht is dat je deelnemers beter leren luisteren naar de inhoudelijke boodschap van hun gesprekspartner, neem je bijvoorbeeld het thema Referentiekaders en/of LSD, Luisteren Samenvatten Doorvragen op in je trainingsprogramma.

Luisterniveau 3: Luisteren met aandacht
Wanneer we luisteren met aandacht zijn we volledig met onze aandacht bij het inhoudelijke verhaal van de ander. Dit luisterniveau wordt in de meeste gevallen als zeer louterend ervaren, omdat iemand er echt helemaal voor je is.
Wanneer je hiermee aan de slag wilt in je training, kan je het fysieke niveau van het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus een helpende ingang zijn. Je leert je deelnemers dan bijvoorbeeld een actieve luisterhouding, de NLP-techniek rapport maken, of de fair witness houding.

Luisterniveau 4: Empathisch luisteren
Empathisch luisteren nog een stap verder dan het niveau Luisteren met aandacht. Behalve dat je luistert naar wát iemand zegt, luister je nu ook naar hóe iemand zijn verhaal vertelt. Je let daarbij op zijn non-verbale signalen, verplaatst je in de gevoelswereld van de ander en vraagt naar hoe de ander zich voelt. Door het geven van gevoelsreflecties toon je de ander dat je met hem meeleeft en zijn gevoelens erkent.
Door empathisch te luisteren doe je een hoge storting op de emotionele bankrekening, waardoor de ander bereid is om zich in jouw argumenten en gevoelens te verdiepen.
Wanneer het Covey luisterniveau Empathisch luisteren belangrijk is voor je deelnemers, leer je ze in je training bijvoorbeeld om non-verbale signalen waar te nemen en gevoelsreflecties te geven.

Silvia Blankestijn heeft Covey’s niveaus in luisteren beschreven in haar boek ‘Communiceren met Ziel en Zakelijkheid’. Op de bijbehorende toolbox ‘Communiceren met Ziel en Zakelijkheid’ vind je opdrachten die je in je training kunt gebruiken.

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Benoem een moment in een van je laatste trainingen, waarin je een deelnemer een gevoelsreflectie had kunnen geven. Wat zou het effect hiervan geweest kunnen zijn?

Meer leren?
Wil je leren hoe je Covey’s niveaus in luisteren verwerkt in een krachtig trainingsontwerp en hoe je de training op de bovenstroom en onderstroom vakbekwaam begeleidt? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches