5 Online Werkvormen voor Break-Out Rooms

Activerende werkvormen voor je online training. Lees hoe je met het werken in subgroepen het leerproces versterkt.



Online Werkvormen voor break-out rooms brengen afwisseling in de plenaire sessies van je virtual classroom, en zetten de deelnemers actief aan het werk. Hierdoor houd je deelnemers actief betrokken bij de online training. Daarnaast spreken ze door deze online werkvormen hun mede-cursisten in een kleiner groepje, waardoor er meer contact ontstaat en ze elkaar wat beter leren kennen.

Voor online werkvormen in de break-out rooms geldt net als bij alle werkvormen: weet wat het doel is van de werkvorm en communiceer dit duidelijk naar je deelnemers. Een leuke werkvorm is nooit een doel op zich.

In dit blog geef ik je een aantal aanwijzingen voor het ontwikkelen en inzetten van online werkvormen voor break-out rooms. Daarnaast beschrijf ik 5 verschillende werkvormen.

Programmering van Online Werkvormen voor Break-Out Rooms

Je kunt de online werkvormen voor break-out rooms op verschillende plekken opnemen in je programma:

  • Dit kan een oefening aan het begin van de training zijn, bijvoorbeeld als kennismaking, het ophalen van praktijkvragen, of als inkomer in het thema van de online training.
  • Je kunt ook gedurende je trainingsprogramma een of meerdere oefeningen in de break-out rooms doen, bijvoorbeeld om te toetsen of de deelnemers de overgedragen kennis begrijpen, of gericht op het toepassen van de kennis.
  • Aan het eind van je programma is een oefening gericht op het toepassen van de kennis in de eigen werkpraktijk vaak een welkom programma-onderdeel.

Checklist voor Online Werkvormen voor Break-Out Rooms

Sta bij het ontwikkelen van je online werkvorm voor break-out rooms stil bij de volgende aandachtspunten:

  • Wat is het doel van deze werkvorm?
  • Sluit je werkvorm aan bij de praktijkvragen van je deelnemers?
  • Hoe ga je de werkvorm introduceren?
  • Wat is precies de opdracht die de deelnemers in de break-out rooms moeten uitvoeren?
  • Hoe ga je de inzichten, vragen en ervaringen uit de break-out rooms nabespreken?
  • Wees doelgericht én creatief.

De Introductie van Online Werkvormen voor Break-Out Rooms

Let bij de introductie van een online werkvorm voor break-out rooms op de volgende aandachtspunten:

  • Wees duidelijk over het doel van de werkvorm.
  • Leg de opdracht voor de break-out rooms helder uit, en maak hem visueel. Zet de opdracht bijvoorbeeld in je powerpoint, en ook in de chat. Het voordeel van de opdracht in de chat is dat de deelnemers deze in de break-out rooms ook nog kunnen lezen.
  • Geef aan hoeveel tijd ze voor de opdracht in de break-out rooms hebben.
  • Benoem hoe je de terugkoppeling uit de break-out rooms wilt, en wat je terug gekoppeld wilt krijgen.
  • Leg uit hoe het werken in break-out rooms, en het terugkomen in de plenaire sessie, in zijn werk gaat.
  • Zet de deelnemers in 2- of 3-tallen in break-out rooms.

Online Werkvorm 1: Praktijkvragen

Deze werkvorm is bij uitstek geschikt om aan het begin van je training de leervragen van de deelnemers te inventariseren.

Opdracht voor de break-out rooms
Wissel onderstaande vragen met elkaar uit, en help elkaar bij het helder krijgen van de leervragen uit de werkpraktijk.

  • Bij welke organisatie werk je en wat is je functie daar?
  • Waarom neem je deel aan deze training?
  • Wat zijn je belangrijkste vragen uit de praktijk? Benoem er maximaal 3.

Plenaire terugkoppeling
In de meeste gevallen wil je de terugkoppeling uit de break-out rooms kort en krachtig houden.

Op de e-learning Werkvormen Training wordt de online werkvorm Praktijkvragen uitgebreider beschreven, met onder andere aandachtspunten voor de plenaire nabespreking.

 

Post HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Leer het trainersvak!

NOBTRA erkende opleiding waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Meer info Trainer Opleiding

Post HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Online Werkvorm 2: Quiz

Een quiz is een speelse werkvorm, die je heel goed kunt gebruiken voor serieuze thema’s. Door het spelelement breng je wat luchtigheid in de training, waardoor deelnemers gemakkelijker aangehaakt blijven.

Je kunt de quiz-vragen individueel laten beantwoorden, of deelnemers over de vragen laten discussiëren in break-out rooms. Je kunt de quiz ook gebruiken voor de afronding van je online training.

Tips
Let bij de voorbereiding van de quiz op de volgende aandachtspunten:

  • Richt je quiz-vragen op de belangrijkste thema’s van de kennis die je hebt overgedragen.
  • Beperk het aantal vragen. 3 tot 6 vragen levert een leuke spanningsboog op.
  • Een geheel andere variant is om de deelnemers zelf de quiz-vragen te laten bedenken. Dit kost meer tijd, maar helpt wel bij de verwerking van de leerstof.

Nabespreking van de quiz
Houd de nabespreking van je quiz in ieder geval kort en krachtig. Anders is de energie in de groep en het speelse effect meteen weer weg.

Op de e-learning Werkvormen Training wordt de online werkvorm Quiz uitgebreider beschreven, met onder andere suggesties voor de online techniek bij een quiz.

Online Werkvorm 3: Eigen Praktijksituatie

Het doel van deze online werkvorm is dat de deelnemers begrijpen hoe ze de kennis en inzichten uit de online training kunnen toepassen in de eigen werkpraktijk.

Individuele reflectie voor de deelnemers
Neem een lastige praktijksituatie uit je eigen werkpraktijk over het thema van deze online training.

Opdracht in de break-out rooms
Bespreek de praktijkcasus van een van de cursisten in de break-out room.
Gebruik de kennis en inzichten van deze training om opnieuw naar de lastige praktijksituatie te kijken.

  • Welk kennis onderdeel is met name van toepassing op deze praktijksituatie?
  • Hoe zouden jullie handelen in deze praktijksituatie met de kennis en inzichten die jullie in deze online training hebben opgedaan?

Plenaire nabespreking
Het is doorgaans geen aanrader om de verschillende praktijksituaties in detail met elkaar te bespreken. Dat kost heel veel tijd, en levert maar beperkt meer inzicht op in aanvulling op de break-out rooms.

Op de e-learning Werkvormen Training wordt de online werkvorm Eigen Praktijksituatie uitgebreider beschreven, met onder andere tips hoe je de plenaire nabespreking wél kunt aanpakken.

 

Boeken Trainen met Impact en Trainen met Hart en Ziel geschreven door Silvia Blankestijn

 

Online Werkvorm 4: Wat als …?

Deze online werkvorm is bij uitstek geschikt voor het toepassen van de theorie in de praktijk. De online werkvorm geeft de trainer de mogelijkheid om vanuit zijn kennis en ervaring een aantal veel voorkomende praktijkdilemma’s of ingewikkelde praktijksituaties in te brengen.

Je kunt deze werkvorm inzetten nadat je de theorie hebt overgedragen. Een interessante aanvulling is om de werkvorm al te starten voor de theorie. Je vergroot dan de leerbehoefte en leermotivatie van de deelnemers.

Keuze van de casus
Kies een praktijkcasus die herkenbaar is voor de deelnemers aan je online training en die het dilemma illustreert dat je in de spotlights wilt zetten.
Hoe eenvoudiger de setting van de casus, hoe bruikbaarder. Anders gaat er heel veel aandacht naar de inhoud van de casus in plaats van naar het toepassen van de theorie op de casus.
Beschrijf de casus kort en krachtig.

Op de e-learning Werkvormen Training worden 2 varianten van de online werkvorm Wat als … stap voor stap beschreven.

Online Werkvorm 5: Stappenplan in Beeld

Deze werkvorm is bij uitstek geschikt als je een stappenplan of model hebt overgedragen aan de deelnemers, en wilt dat ze dit stappenplan of model beter gaan begrijpen en onthouden.

Leg het doel en de werkwijze van de opdracht voor de break-out rooms duidelijk uit, en geef aan hoeveel tijd ze hebben voor de opdracht.

Online werkvorm A: De volgorde van de stappen in beeld
Zet de stappen van het stappenplan in willekeurige volgorde onder elkaar. Afhankelijk van het doel van je opdracht kun je onder elke stap een korte toelichting van de stap zetten.

Je kunt het bestand met deze informatie bijvoorbeeld in de chat zetten, op een document via de chat delen, via de mail toesturen, of een document delen via google docs.

In de break-out rooms discussiëren de deelnemers in groepjes van 3 over de juiste volgorde van de stappen.

De gekozen volgorde kunnen ze bijvoorbeeld communiceren via de chat, of op het whiteboard in de break-out room zetten en in de plenaire sessie delen via share screen.

Online werkvorm B: Zicht op wat de verschillende stappen inhouden
Een variant op Optie A is om vanuit de praktijk bij elke stap één of meerdere voorbeelden te geven. Je beschrijft het voorbeeld zonder te benoemen bij welke stap dit hoort.
In de break-out rooms discussiëren de deelnemers welk voorbeeld hoort bij welke stap.
Je kunt ook per stap meerdere voorbeelden geven (maximaal 3). Je maakt de opdracht extra uitdagend als je elk voorbeeld apart weergeeft.

Plenaire nabespreking

  • Ga in op vragen en opmerkingen uit de break-out rooms.
  • Geef waar nodig extra uitleg of achtergrond informatie over een bepaalde stap, het stappenplan of het model.

Op de e-learning Werkvormen Training wordt de online werkvorm Stappenplan in beeld uitgebreider beschreven, met onder een speelse en een samenwerkingsvariant.

Meer leren over het inzetten en begeleiden van online werkvormen?

Wanneer je meer wilt leren over het ontwikkelen en effectief begeleiden van online werkvormen in je training, dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in onze open opleidingen:

Zoek je meer inspiratie over online werkvormen en online trainen? Lees dan mijn blogs

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!