3x Krachtige Start van je Coachingsgesprek

Je kunt een coachingsgesprek op verschillende manieren starten. In dit artikel vind je 3 start-methodes die de impact van je gehele coachingsgesprek vergroten.

Starten Coachgesprek

De impact van de start op het hele coachingsgesprek

De start van het coachingsgesprek zet de trend voor de rest van het coachingsgesprek. Zo kun je bijvoorbeeld uitgebreid te tijd nemen om gezellig bij te praten over wat de coachee zoal heeft meegemaakt. Je houdt dan niet alleen weinig tijd over voor het ‘echt aan de slag gaan met de persoonlijke leerdoelen’, je zet ook de toon dat jullie ‘gezellig praten over’ waardoor ‘aan de slag gaan met het onderzoeken en doorbreken van belemmerende patronen’ lastiger wordt.

De uitdaging van de start coachingsgesprek is om de coachee te laten ‘landen’ en in beperkte tijd een focus voor het coachingsgesprek te maken waar de coachee eigenaar van is. Hieronder worden 3 krachtige manieren om een coachingsgesprek te starten beschreven, namelijk:

  1. GROW-model en evaluatie actiepunt
  2. Gestalt en de voorgrond in het hier-en-nu
  3. Mindfulness en leerdoel coaching gesprek

Start coachingsgesprek 1: GROW-model en evaluatie actiepunt
Het GROW-model helpt je om een coach gesprek te structureren. Wanneer je het vorig coachingsgesprek volgens het GROW-model hebt afgesloten met een actiepunt dat de coachee in de praktijk zou gaan uitvoeren, is het zinvol om het coachingsgesprek te starten met de evaluatie hiervan.
Belangrijk bij deze aanpak is om gericht te evalueren. Vraag bijvoorbeeld niet: ‘Hoe was het om te doen?’ of ‘Hoe is het gegaan met dit actiepunt?’. Je krijgt dan een heel verhaal in plaats van een evaluatie of het doel van het actiepunt is gerealiseerd.

Vragen die het actiepunt gericht evalueren zijn bijvoorbeeld:

  • ‘Wat is er gelukt en wat is niet er gelukt?’ of
  • ‘Wat ging er goed en wat ging er niet minder goed?’ of
  • ‘Waar ben je tevreden over en wat vond je lastig?’.

Neem bij een succesvolle uitvoering van het actiepunt tijdens het coachingsgesprek de tijd om het succes te oogsten en de succesfactoren expliciet te maken. Van hieruit kun je met het GROW-model weer een nieuw doel bepalen voor dit coach gesprek.
Wanneer het actiepunt niet is uitgevoerd, of niet succesvol is uitgevoerd kun je in het coachingsgesprek onderzoeken waardoor dit is gekomen. In veel gevallen zul je dan belemmeringen in de onderstroom onderzoeken, maar het kan ook gaan om het versterken van vaardigheden op de bovenstroom. Het Stermodel van de zes ontwikkelingsniveaus kan je hierbij helpen.

Start coachingsgesprek 2: Gestalt en de voorgrond in het hier-en-nu
Wanneer je een coachingsgesprek start met wat er bij de coachee ‘op de voorgrond’ is, werk je altijd met waar de energie van de coachee zit. Binnen Gestalt methodisch werken wordt met ‘wat er op de voorgrond is’ bedoeld ‘wat de coachee bezig houdt’. Wat er bij de coachee op de voorgrond is, heeft zijn aandacht.
Een gebeurtenis is doorgaans op de voorgrond, omdat er emotie op zit. De coachee is enorm blij, erg boos, intens verdrietig of voelt zich bijvoorbeeld heel angstig. Wanneer je hiermee aan de slag gaat, werk je enerzijds met een situatie die de coachee bezig houdt; er zit energie op vanuit de coachee. Anderzijds zijn dit doorgaans situaties die de kern van de leervraag raken. Uiteraard is het van belang om het coachingsthema te relateren aan de afgesproken coachvraag uit de intake.

Coach Opleiding: Coachen met Ziel en Zakelijkheid

Coachen op de boven- én onderstroom!

Je leert een palet aan verdiepende en resultaatgerichte coaching methodieken en werkt intensief aan je persoonlijke ontwikkeling als coach.
NOBCO en LVSC erkende opleiding

Coach Opleiding: Coachen met Ziel en Zakelijkheid

Hoe ziet een Gestalt start in coachingsgesprek eruit?

Wanneer je op een Gestalt manier start met het coachingsgesprek is de kernvraag die je aan de coachee stelt: Wat houd je op dit moment bezig?
De kans is groot dat de coachee dan uitgebreid begint te vertellen over een gebeurtenis die hem bezig houdt. Om dichter bij de kern van zijn leervraag te komen, is het zinvol om door te vragen: Wat houd je vooral bezig in deze gebeurtenis?
Wanneer de kern wat de coachee bezig houdt op tafel ligt, kun je deze doorgaans gemakkelijk verbinden met het coachcontract uit de intake. Door dit expliciet te benoemen, maak je een coachcontract voor dit coach gesprek.
Omdat je met een Gestalt aanpak bent gestart, kun je gemakkelijk verder werken met Gestalt interventies.

Start coachingsgesprek 3: Mindfulness en leerdoel coaching gesprek
Regelmatig komen coachees gejaagd je coachingskamer binnen. In hun hoofd zijn ze nog bezig met de klussen en to-do-list van hun werk, met de kinderen die naar school moesten, of andere dagelijkse beslommeringen.
Wanneer je vanuit deze energie het coachingsgesprek start, krijg je meestal een praktisch gesprek dat aan de oppervlakte blijft. Het kost dan tijd en moeite om bij een verdiepend en kernachtig thema te komen, gerelateerd aan de coachvraag van een tijdje geleden.
Starten met een mindfulness oefening helpt de coachee (en de coach) om ‘te landen’, verbinding te maken met zichzelf en fysiek gewaar te zijn hoe hij zich voelt. Wanneer je vanuit deze energie vraagt hoe het met hem is, zal de coachee een heel ander antwoord geven dan voor deze start. De mindfulness oefening helpt niet alleen om sneller tot de kern van de coachvraag te komen, en kunt hierna ook sneller de diepte in met je coaching.

Mindfulness oefening voor start coachingsgesprek
Een eenvoudige en laagdrempelige mindfulness oefening waar je een coachingsgesprek goed mee kunt starten, ziet er als volgt uit:

  • Zeg tegen de coachee dat je op een wat andere manier wilt starten met de coaching, en check of hij daarvoor ‘in’ is.
  • Vraag de coachee om gemakkelijk te gaan zitten, met beide voeten op de grond.
  • Nodig de coachee uit om zijn ogen dicht te doen en zijn aandacht op zichzelf te richten.
  • Vraag de coachee om waar te nemen
  • Welke gedachten langs komen
  • Hoe het in zijn lichaam is
  • Hoe hij zich op dit moment voelt
  • Vraag de coachee om met zijn aandacht naar zijn ademhaling te gaan, en deze op elke uitademing naar zijn onderbuik te laten zakken.
  • Vraag de coachee met welk leerdoel uit het intakegesprek hij in dit coaching gesprek aan de slag wil.

Vraag de coachee naar zijn leerdoel voor dit coaching gesprek en ga aan de slag.

Ontwikkelingspunt voor jou als coach

Welke start wil jij uitproberen in een volgend coaching gesprek? Probeer het eerst eens op een collega uit en vraag feedback op je begeleiding.

Meer leren?
Wil leren hoe je coaching krachtig opstart, zodat je resultaatgerichte en verdiepende coachingsgesprekken kunt voeren? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Coachen met het Stermodel

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches