Hoe gezond is jouw emotionele bankrekening?

Zakelijk gezien is het saldo op uw bankrekening van belang. Qua persoonlijke effectiviteit is het echter interessant welk het saldo op uw emotionele bankrekening staat, een term geïntroduceerd door Stephen Covey in 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'.



Soms is het spannend wat er letterlijk op je eigen bankrekening of op de bankrekening van de organisatie staat.

Qua persoonlijke effectiviteit is het echter interessant om stil te staan bij het saldo op je emotionele bankrekening.

Wat is een emotionele bankrekening?

De term emotionele bankrekening werd geïntroduceerd door Stephen Covey in zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.

Als je met iemand communiceert open je automatisch wederzijds een emotionele bankrekening bij elkaar. Zo heb je dus bij heel veel mensen een emotionele bankrekening uitstaan en omgekeerd hebben heel veel mensen bij jou een emotionele bankrekening.

Wat is de saldo van jouw emotionele bankrekening?

Het saldo van dergelijke – uiteraard onzichtbare – rekeningen wordt bepaald door hetgeen in de interactie tussen mensen gebeurt en hoe deze interactie door de betrokkenen wordt ervaren.

  • Wordt de interactie positief ervaren? Dan doe je een storting op uw bankrekening bij de ander
  • Wordt de interactie negatief ervaren? Dan betreft het een opname.

Positief banksaldo

Zo kun je ver in de plus staan bij iemand; je hebt dan credits opgebouwd. Wanneer het even lastig wordt in de samenwerking of je doet iets wat de ander vervelend vindt, zal de ander dit ‘van je kunnen hebben’.

Je positieve banksaldo zorgt ervoor dat er een buffer is om dit soort situaties op te vangen.

Negatief banksaldo

Aan de andere kant kun je ook – ver – in het rood staan bij iemand. In een dergelijke situatie zal de ander weinig tot niets van je kunnen hebben; een kleine storing zorgt al voor een hoop beroering en word je direct aangerekend.

emotionele bankrekening

Het draait om vervullen van behoeften

Een interactie roept positieve of negatieve gevoelens op. En zoals ik in een eerdere blog uitlegde: gevoelens zijn een signaal van vervulde of onvervulde behoeften.

Iedereen heeft behoefte aan persoonlijke aandacht, erkenning, acceptatie van wie je bent en morele steun.

Het doen van een storting

Wanneer een collega met volle aandacht naar je luistert als je hem een heel persoonlijk verhaal vertelt, doet hij een flinke storting op de emotionele bankrekening die hij bij jou heeft uitstaan; hij voorziet in je behoefte aan aandacht en contact.

Omgekeerd doe je een grote storting op de emotionele bankrekening die je bij uw collega heeft uitstaan door je openheid en zelfonthulling.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen wat er gebeurt als jouw collega niet de rust en aandacht opbrengt om naar jouw persoonlijke relaas te luisteren: Je voelt je niet gezien, afgepoeierd misschien wel.

Je houdt een k..gevoel over aan het gesprek en het saldo van de emotionele bankrekening die de collega bij je hebt daalt aanzienlijk.

De invloed van de emotionele bankrekening op uw werkrelaties

In veel werkrelaties wordt de invloed van de emotionele bankrekening enorm onderschat.

Veel mensen hebben de overtuiging dat gevoelens en emoties niet thuishoren in de werksituatie en dat je daarom op je werk niet bespreekt hoe je je voelt in een bepaalde situatie. Dat vertraagt maar en draagt niet bij aan de productiviteit, zo denkt men.

Niets is echter minder waar: Of we willen of niet, ook in werksituaties spelen gevoelens en emoties een rol.

Zelfs een veel grotere rol dan we ons doorgaans realiseren. Sta er maar eens bij stil hoeveel beslissingen er de afgelopen tijd binnen jouw organisatie – mede – op basis van gevoel en emotie zijn genomen. En hoeveel inproductieve vergaderuren heb je de afgelopen maand gehad, doordat er onder tafel allerlei gevoelens en emoties speelden?

Veel emoties worden ‘uitgevochten’ op het niveau van procedures of inhoudelijke discussies. Hierdoor kunnen deze discussies eindeloos duren, zonder dat het ook maar enig creatief resultaat oplevert.

Beter samenwerken met behulp van de emotionele bankrekening

Om effectief te kunnen functioneren is het noodzakelijk om te zorgen dat je bij veel mensen waar je mee samenwerkt (ruim) positief staat op de emotionele bankrekening die je bij hen hebt uitstaan.

Hierdoor heb je steun en contact, mensen hebben iets voor je over. Je krijgt gemakkelijker dingen voor elkaar en de communicatie loopt soepeler.

Stephen Covey noemt zes grote stortingen die goed zijn voor een behoorlijke emotionele bankrekening:

1. Begrijp de ander werkelijk

Neem de moeite om de gevoelens van de ander werkelijk te begrijpen. Dit is één van de grootste stortingen die je kunt doen.

2 . Let op de details

Een klein gebaar kan grote gevolgen hebben, zowel in positieve als in negatieve zin.

3. Houd je woord

Wanneer je een belofte niet nakomt, verspeel je zeer veel krediet. Een volgende keer zullen mensen je niet meer voor de volle 100 % geloven.

4. Wees duidelijk in je verwachtingen

Vage of onuitgesproken verwachtingen kunnen het vertrouwen en onderlinge contact ondermijnen.

5. Toon integriteit

Dit is een soort basiskapitaal voor alle investeringen. Gebrek aan integriteit reduceert elke storting tot nul.

6. Bied je oprechte verontschuldigen aan voor een opname

Wanneer je iets opneemt van je emotionele bankrekening, dien je je daarvoor oprecht te verontschuldigen. Een welgemeend excuus is een grote storting.

Wilt u uw team coachen en beter leren samenwerken?

Blankestijn & Partners biedt verschillende opleidingen die u als (team)coach helpt om de samenwerking binnen een team te verbeteren.

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!