De magische en dienende plek van de teamcoach

Wanneer je als teamtrainer / teamcoach bewust omgaat met de plek van waaruit je het team begeleidt, wordt je training spannender voor jezelf en voor het team. Kijk door de bril van organisatieopstellingen van Hellinger.



Stel je voor: Een praktijksituatie

Een team vindt het heel spannend om met elkaar de samenwerking te bespreken die moeizaam loopt door onderlinge irritaties. Ze hebben jou als teamcoach gevraagd, omdat je zoveel veiligheid biedt.

Door je keuze om de training te starten met het geven van positieve feedback maak je deze verwachting waar en de teamleden zijn erg enthousiast over jou als teamcoach.

Omdat deze positieve insteek “hen ook heel erg helpt om de samenwerking te verbeteren” willen ze hier graag mee door.

Wat doe je?

Drie type plekken binnen de organisatieopstellingen van Hellinger

Binnen de organisatieopstellingen van Hellinger wordt onderscheid gemaakt is drie type plekken:

  • De aangeboden plek

  • De magische plek

  • De dienende plek

De aangeboden plek als teamcoach: De plek die het team je aanbied

Dit is de plek binnen de organisatieopstellingen van Hellinger die je door het team en/of de opdrachtgever wordt aangeboden vanuit de vraag die ze hebben.

Om hun vraag te realiseren moeten de teamleden uit hun comfortzone komen, maar ze zijn zich nog onbewust van wat dit van hen gaat vragen.

Ze hebben jou als teamcoach gevraagd vanuit de kwaliteiten die je in huis hebt; deze komen meestal voort uit je magische plek.

In het voorbeeld is de aangeboden plek de plek een teamcoach die lief en invoelend is, het gezellig en opbouwend houdt en de vinger niet te veel op de zere plek legt. Met deze teamcoach voelt bij het team een ‘klik’.

De magische plek als teamcoach: Zet je goed ontwikkelde kwaliteiten in

Dit is de plek binnen de organisatieopstellingen van Hellinger die je kent vanuit je gezin van herkomst.

Het hierbij behorende gedrag heb je sterk ontwikkeld en zet je gemakkelijk in. Zo blijf je loyaal aan je gezin van herkomst en blijf je je rol overal herhalen.

Het team of de opdrachtgever ziet jouw kwaliteiten en probeert deze (onbewust) te gebruiken om (een deel van) de eigen verantwoordelijkheden uit te besteden aan jou.

De magische plek van de teamcoach in het voorbeeld is een plek waar hij zorgt voor de rust en veiligheid van anderen door altijd de positieve kant te belichten.

De kwaliteiten die deze teamcoach heel goed heeft ontwikkeld zijn zorgzaam, betrokken, opgewekt en positief.

De dienende plek als teamcoach: Doe wat het team nodig heeft

Wanneer je als teamcoach de dienende plek inneemt, ga je doen wat het team nodig heeft om hun ineffectieve patroon te doorbreken.

Je haalt de teamleden hierbij uit hun comfortzone, en gaat ze niet ‘redden’ met je rol en kwaliteiten vanuit je magische plek.

Dit vraagt van jou dat jij als teamcoach dat je vertrouwde, magische plek verlaat.

Wanneer de teamcoach in het voorbeeld het team wil leren om hun onderlinge irritaties te bespreken en daarmee de samenwerking te verbeteren, moet hij hen leiden naar ‘hun plek der moeite’. Dus daar waar het spannend voor ze is. Het uitdagende van deze situatie is dat dit ook voor de teamcoach zelf ‘de plek der moeite’ is.

Help het team door je eigen patroon te verbreken

Wanneer je in staat bent om juist dan jouw patroon te doorbreken, met alle kwetsbaarheid die daarbij hoort, dan dien je het team het meest.

Doordat jij voorop gaat in het doorbreken van je patroon, zet je niet alleen aanvullende kwaliteiten in, maar kun je in de onderstroom het team ook gemakkelijker meenemen in het doorbreken van hun patroon.

Leer meer over het coachen en trainen van teams

Blankestijn & Partners biedt verschillende opleidingen waarmee je jouw vaardigheden ontwikkelt om een team effectief te begeleiden. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze opleidingen:

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • Systemisch Contracteren in Teamcoaching

    Vanaf het eerste contact met je opdrachtgever kom je als teamcoach systemische thema's tegen die het contracteren beïnvloeden.…

  • De vier interventieniveaus in teamcoaching

    Voor een effectieve samenwerking is het noodzakelijk dat er gecommuniceerd wordt op vier communicatieniveaus: inhoud, procedure, interactie en…

  • Het Stermodel in Teamcoaching

    In dit blog geef in je praktische aanwijzingen hoe je de zes ontwikkelingsniveaus van het Stermodel kunt gebruiken…

  • Teamcoaching: inzoomen en uitzoomen

    Als teamcoach moet je kunnen doordringen tot de kern van het teampatroon en het teamfunctioneren kunnen onderzoeken binnen…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!