Transactionele Analyse en strooks

In dit blog geef ik je inzicht in het begrip strooks binnen Transactionele Analyse en nodig ik je uit om je eigen strookprofiel te maken.



In dit blog geef ik je inzicht in het begrip strooks binnen Transactionele Analyse en nodig ik je uit om je eigen strookprofiel als coach, trainer, manager of teamcoach te maken.

Wat zijn strooks?

Binnen de verdiepende methodiek Transactionele Analyse is een strook ‘een eenheid van erkenning’. Een strook voorziet in onze behoefte aan aandacht, aanraking, erkenning of bemoediging.

Voorbeelden van strooks zijn:

  • een glimlach
  • een compliment
  • een aai over je bol
  • maar ook gefronste wenkbrauwen
  • of een verwijt

We hebben strooks nodig, ze vormen de brandstof van ons leven. Psychiater en grondlegger van de Transactionele Analyse Eric Berne beschrijft dit als onze:

honger naar erkenning’

Iedere transactie is een uitwisseling van strooks.

Methodiektraining Transactionele Analyse

Diepgaande kaders voor communicatie en persoonlijke ontwikkeling vanuit TA

Tweedaagse methodiektraining voor coaches, trainers, managers, opleiders en teamcoaches

Meer informatie

Methodiektraining Transactionele Analyse

3 soorten strooks binnen Transactionele Analyse

De Transactionele Analyse onderscheidt verschillende soorten strooks, zoals:

1. Verbale en non-verbale strooks

Complimenten en beledigingen zijn voorbeelden van verbale strooks.

Non-verbale strooks zijn bijvoorbeeld: glimlachen, knikken, handen schudden, knipogen, elkaar omhelzen.

Non-verbale strooks hebben doorgaans meer impact dan verbale strooks.

2. Positieve en negatieve strooks

Een positieve strook wordt door de ontvanger als prettig ervaren.

Een negatieve strook wordt als pijnlijk gevoeld.

Een negatieve strook is beter dan geen strook. Hierdoor ontwikkelen kinderen die weinig aandacht krijgen allerlei manieren om negatieve strooks te krijgen.

3. Voorwaardelijke en onvoorwaardelijke strooks

Een voorwaardelijke strook heeft betrekking op wat je doet.

Een onvoorwaardelijke strook heeft betrekking op wie je bent. Bijvoorbeeld:

  • Positief voorwaardelijk: ‘Dat kun je heel erg goed.’
  • Negatief voorwaardelijk: ‘Ik vond het niet leuk wat je zei.’
  • Positief onvoorwaardelijk: ‘Ik hou van je.’
  • Negatief onvoorwaardelijk: ‘Je bent dom.’

Transactionele Analyse en strooks strookprofiel

Hoe is het gesteld met jouw strookhuishouding?

Iedereen heeft behoefte aan strooks, maar ze worden niet altijd even rijkelijk uitgedeeld. Daardoor worden ze vaak ‘een schaars goed’.

In de loop van ons leven hebben we manieren gevonden om hiermee om te gaan.

  • Zo is de een gewend om vooral ‘te leven’ op negatieve strooks
  • een ander is vooral gericht op het vragen van strooks
  • en een derde heeft geleerd om positieve strooks niet te accepteren

De manier waarop je gewend bent om te gaan met het geven, vragen en accepteren van strooks wordt binnen de Transactionele Analyse je strookhuishouding genoemd.

Maak je eigen strookprofiel

In je strookprofiel geef je schematisch weer hoe jij met strooks omgaat in je leven. Je maakt bij het onderzoeken van jouw strookhuishouding onderscheid in het geven, accepteren en vragen van zowel positieve als negatieve strooks.

Het geeft je inzicht in je huidige gedrag en je patronen in het omgaan met strooks.

  • Welke aspecten in het strookprofiel heb je sterk ontwikkeld?
  • Welk effect heeft je huidige strookprofiel op je functioneren als coach, trainer, manager of teamcoach?
  • In welke aspecten van je strookhuishouding wil je groeien?

Transactionele Analyse en strooks strookprofiel

Meer leren over Transactionele Analyse?

Blankestijn & Partners biedt verschillende opleidingen waar Transactionele Analyse een onderdeel van is. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • Verdiepende methodieken

    In dit artikel vind je een korte introductie van 4 verdiepende methodieken: Systemisch werken, Gestalt, Voice Dialogue en…

  • Transactionele Analyse in coaching

    Transactionele Analyse (TA) biedt bruikbare structuren en inzichten voor de coach, waaronder de egoposities. Lees verder voor een…

  • Gestalt in coaching en training

    In dit artikel geef ik je praktische aanwijzingen om als coach, manager of trainer Gestaltmethodisch te werken.

  • Voice Dialogue: Kennismaken met je Subpersonen

    Esther Broekman geeft je inzicht in haar favoriete methodiek Voice Dialogue: doel, praktische tips en aandachtspunten voor de…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!