Werkvorm Ik zie, denk, voel

De klassieke Werkvorm Ik zie, denk, voel uit de sociale vaardigheid trainingen bewijst nog steeds zijn dienst. Voor sommigen is de werkvorm te soft, anderen vinden het een werkvorm met veel impact.

Werkvorm Ik zie, denk, voel

Doel van de werkvorm Ik zie, denk, voel

  • De deelnemers zijn zich bewust van het verschil tussen wat ze waarnemen, denken en voelen.
  • De deelnemers kunnen benoemen wat ze concreet waarnemen, denken en voelen.

De werkvorm Ik zie, denk, voel

Leg het doel en de werkwijze van de oefening duidelijk uit. Ga ook in op het belang van de oefening: feedback op een goede manier leren geven.
Deze werkvorm start met een uitgebreide plenaire ronde, waarbij je als trainer je deelnemers coacht om de vaardigheid goed in de vingers te krijgen.
Daarna oefenen ze verder in subgroepen van minimaal 3 personen. Tenslotte worden plenair de leerervaringen geoogst.

Plenair modelleren
Neem de deelnemers plenair bij de hand met het inoefenen van de vaardigheid. Op deze manier modelleer je ook de oefening die ze later in de subgroepen gaan doen.
De deelnemers kijken naar jou als trainer of naar je co-trainer. Voor de oefening kun je hierbij ook een rol spelen.

  1. Ik zie

De deelnemers benoemen gedurende een aantal minuten wat ze concreet waarnemen. Train de deelnemers om alleen te benoemen wat er daadwerkelijk te zien of horen is. Dus geen interpretaties of oordelen.

  1. Ik denk

Vervolgens benoemen de deelnemers gedurende een aantal minuten wat ze op dit moment denken. Train de deelnemers om hun eigen gedachten te verwoorden. Dus geen gevoelens, of gedachten over wat de ander denkt ‘ik denk, dat jij denkt…’

  1. Ik voel

Tenslotte benoemen de deelnemers gedurende een aantal minuten wat ze voelen. Train de deelnemers om alleen hun gevoelens te verwoorden. Je kunt hierbij de 4 B’s als hulpbron gebruiken: Boos, Bang, Blij en Bedroefd. Dus geen gedachten of analyses. Daag ze uit om verschillende woorden aan hun gevoelens te geven.

Vaardigheid verder inoefenen in subgroepen
De subgroepen bestaan uit minimaal 3 personen:

A = degene die oefent met de vaardigheid

B = degene waarnaar gekeken wordt

C = de observator, die A observeert en feedback geeft

A en B zitten tegenover elkaar, C observeert. Na elke ronde wisselen de deelnemers van rol.

Per ronde:

  1. Ik zie

A vertelt wat hij van B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik zie…’ en benoemt alleen concrete waarnemingen.
B reageert niet op de waarnemingen van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat er sec te zien valt.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

 

  1. Ik denk

A vertelt wat hij denkt als hij B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik denk…’
B reageert niet op de gedachten van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat hij denkt.

  1. Ik voel

A vertelt wat hij voelt als hij B ziet. (2 minuten)
Hij begint elke zin met: ‘Ik voel…’
B reageert niet op de gevoelens van A.
C zegt ‘Piep’ als A iets anders vertelt dan wat hij voelt.

Nabespreking per ronde
A, B en C spreken de ronde na (4 minuten):

    • Hoe was het om alleen te zeggen wat je zag, dacht en voelde (A)?
    • Hoe was het om zo ‘feedback’ te krijgen (B)?
    • Wat is C opgevallen tijdens het observeren?

Plenaire nabespreking van de werkvorm Ik zie, denk, voel
Na het inoefenen in de subgroepen richt je de plenaire nabespreking vooral op het oogsten van de leerresultaten.

  • Wat is het belangrijkste leerpunt dat je meeneemt uit deze oefening?
  • Wat ga je hiermee doen in de praktijk?

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Spreek de komende dagen naar 2 mensen uit ‘Wat je ziet, denkt en voelt’. Wat is het effect op jullie communicatie?

Meer leren?
Wil je leren hoe je communicatieve en samenwerkingsvaardigheden inoefent met deelnemers? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht bij de opleidingen

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches