Werkvorm Modelleren met de Groep

De werkvorm Modelleren met de Groep is een actieve variant van het standaard modelleren van een expert. Met deze modelleer werkvorm neem je als trainer je deelnemers bij de hand bij het inoefenen van een nieuwe vaardigheid. Door aan te geven welk gedrag past bij de vaardigheid en welk gedrag niet, krijgen de deelnemers zicht op hoe de vaardigheid er praktisch uitziet.
Tevens ervaren ze welk effect het inzetten van de vaardigheid heeft op hun gesprekspartner. Door het inoefenen krijgen de deelnemers de vaardigheid direct al beter in de vingers.

Werkvorm Modelleren met de Groep

Doelen van de werkvorm Modelleren met de Groep

  • De deelnemers hebben inzicht in de nieuwe vaardigheid qua gedrag en effect op anderen.
  • De deelnemers oefenen met de nieuwe vaardigheid en krijgen feedback.

De werkvorm Modelleren met de Groep

Voor het inoefenen van een vaardigheid is het uiterst zinvol om deze met de hele groep te oefenen. Hiervoor speelt iemand kort een rol, en vervolgens bedenken alle deelnemers hoe ze met behulp van de nieuwe vaardigheid zouden reageren. Een aantal deelnemers doen wat ze bedacht hebben, en krijgen hierop feedback.
Bijvoorbeeld: Je wilt de vaardigheid Samenvatten inoefenen bij je deelnemers. Je de co-trainer om iets te vertellen. Vervolgens vraag je alle deelnemers om een samenvatting te maken. Een paar mensen vertellen hun samenvatting aan de co-trainer. Vervolgens krijgen ze feedback op hun samenvatting. De andere deelnemers krijgen op deze manier indirect ook feedback op hun samenvatting.
Op deze manier zijn alle deelnemers in de groep vaardiger aan het worden in het samenvatten.

Opbouw van de werkvorm Modelleren met de groep
Voorafgaand aan deze werkvorm heb je doorgaans de theorie van de vaardigheid al behandeld, en gekoppeld aan de (werk)praktijk van de deelnemers.
De werkvorm Modelleren met de groep bouw je als volgt op:

  • Iemand speelt een rol gebaseerd op praktijkcasuïstiek van de deelnemers. Dit kan de co-trainer zijn, een deelnemer uit de groep, of jijzelf als trainer.
  • De speler zet kort een praktijksituatie neer waarin de deelnemers de vaardigheid moeten oefenen. Bijvoorbeeld een klant met een klacht, een medewerker die ingewerkt moet worden op een nieuwe taak, …
  • Alle deelnemers bedenken hoe ze met de nieuwe vaardigheid in deze situatie zouden inzetten. Bijvoorbeeld Welke een open vraag zouden ze stellen, Hoe zouden ze de medewerker instrueren, …
  • Een aantal deelnemers komen om de beurt voor de groep tegenover de speler zitten, en geven hun reactie.
  • Elke deelnemer krijgt direct feedback van de trainer op het inzetten van de vaardigheid. Eventueel kan de trainer de deelnemer ter plekke coachen om de vaardigheid goed uit te voeren. Hierdoor krijgt niet alleen de deelnemer die oefent, maar de hele groep inzicht in hoe je de vaardigheid op effectieve wijze inzet.
  • De speler kan vanuit zijn rol aangeven welk effect de wijze van inzetten van de vaardigheid op hem had.
  • Afhankelijk van de moeilijkheid van de in te oefenen vaardigheid en de bekwaamheid van de deelnemers, kunnen meerdere oefenrondes worden gedaan.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

Vergroot je impact als trainer!

Ontdek onze NOBTRA erkende opleidingen waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Deze werkvorm effectief leren begeleiden?

 

Voordelen en nadelen van Modelleren met de groep
Voordelen van deze wijze van modelleren zijn:

  • Alle deelnemers zijn actief aan het oefenen.
  • De vaardigheid wordt gedegen ingeoefend.
  • Aan het eind hebben alle deelnemers inzicht in wat de vaardigheid inhoudt en hoe deze correct uitgevoerd moet worden.
  • De deelnemers zijn zich bewust van het effect van het correct uitvoeren van de vaardigheid.

Nadelen van de werkvorm Modelleren met de groep kunnen zijn:

  • Het modelleren kan soms veel tijd vragen, zeker wanneer het competentieniveau van de deelnemers nog erg laag is.
  • Het vraagt flexibiliteit en vakmanschap van de trainer om daadwerkelijk in het hier-en-nu met de deelnemers aan de slag te zijn.
  • Wanneer je geen co-trainer hebt kun je deze rol zelf spelen (dan heb je een dubbelrol), of hiervoor een deelnemer vragen (dan is de kwaliteit van het spel wat onzeker, en ook de kwaliteit van reacties op de feedback van de deelnemers).

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer

Oefen jezelf als trainer om ontwikkelingsgericht feedback te geven op de wijze waarop een deelnemer een vaardigheid inzet.

Meer leren?
Wil je leren hoe je vaardigheden stap voor stap inoefent bij je deelnemers, zodat ze de vaardigheid daadwerkelijk gaan inzetten in hun (werk)praktijk? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshop Trainen met het Stermodel.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches