Hoe je bewustwording kunt stimuleren



  • Hoe pakt u het aan als u uw medewerkers bewuster wilt maken van hun handelen?
  • Bereikt u hiermee optimaal het door u gewenste effect?
  • Welk effect had het beantwoorden van deze vragen op u?

Veel mensen denken dat ze anderen vooral bewuster maken door ze flink te confronteren of stevig feedback te geven. Een dergelijke aanpak werkt zeker bewustzijnsverhogend, maar een non-directieve aanpak heeft in veel gevallen een effect op diepere bewustzijnslagen als mentale overtuigingen, emotionele behoeften en innerlijke drijfveren.
In dit artikel geef ik u een aantal concrete handvatten om u kundiger te maken in het stellen van bewustwordingsvragen.

1. Praktijkvoorbeeld
Gebruik altijd een concreet praktijkvoorbeeld van het niet-effectieve gedrag dat u aan de kaak wilt stellen. Neem iets dat recent is gebeurd. Beschrijf dit voorbeeld in waarneembaar gedrag van de medewerker.

2. Vragen op de zes ontwikkelingsniveaus

  • Gedrag:
    – Check of de medewerker het concrete gedrag herkent.
    – Check of de medewerker herkent dat hij dit gedrag vaker vertoont.
  • Omgeving:
    – Vraag de medewerker hoe anderen op zijn gedrag reageren?
    – Is dit het effect dat hij wil bereiken?
  • Emotioneel:
    – Hoe voelt de medewerker zich in de betreffende situatie?
    – Waar heeft hij behoefte aan?
  • Mentaal:
    – Welke gedachten gaan er gedurende deze situatie door de medewerker heen?
    – Dragen deze bij aan het gewenste resultaat?
  • Fysiek:
    – Wat is de non-verbale houding van de medewerker in deze situatie?
    – Wat zendt hij hiermee – onbewust – naar anderen uit?
  • Zingeving:
    – Is de medewerker zich bewust van zijn toegevoegde waarde voor de organisatie in de betreffende situatie?
    – Wat zou hem in deze situatie meer werkplezier opleveren?

3. Doseren en opvangen
Gebruik bovenstaande vragen niet als een politieverhoor. Doseer en kies welke niveaus u wel en niet van toepassing vindt.
Geef de ander de tijd om te reflecteren op uw vragen. Vat waar nodig samen of geef gevoelsreflecties.
Ga niet te snel over naar: “…. en wat ga je hiermee doen in de praktijk?” Geef de ander de ruimte om zijn eigen antwoorden te vinden, eventueel ook na deze eerste bewustwording.
Maak een vervolgafspraak om te evalueren en kijk dan in hoeverre de betreffende medewerker uit zichzelf in beweging is gekomen.

4. Houd uzelf scherp
Evalueer na het gesprek uw eigen aanpak:

  • Welke vragen heeft u gesteld?
  • Waar heeft u geconfronteerd?
  • Waar heeft u geadviseerd?
  • Wie is er in uw beleving verantwoordelijk voor de gewenste verandering?
  • Welke interventies waren bij uitstek effectief?
  • Hoe kunt u een volgende keer nóg effectiever zijn in uw aanpak?

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!