Silvia neemt je mee in de wereld van een Trainer Persoonlijke Ontwikkeling. Ze legt je uit hoe een Trainer Persoonlijke Ontwikkeling verdiepende individuele ontwikkelingsprocessen in groepsverband begeleidt.
Trainer Persoonlijke Ontwikkeling: Verdiepend trainen om veranderingsprocessen te versnellen
Wat is een trainer persoonlijke ontwikkeling? Een trainer persoonlijke ontwikkeling begeleidt verdiepende individuele ontwikkelingsprocessen in groepsverband.
Waar mensen persoonlijk uitgedaagd worden in het kader van organisatieverandering, kan een trainer helpen om het veranderingsproces te versnellen.
Je kunt hierbij denken aan trainingen op het gebied van:
Een voorbeeld van de bovenstroom is dat in het nieuwe beleid van een organisatie is vastgesteld dat de professionals en managers ‘aan intervisie moeten gaan doen, om zich professioneel te blijven ontwikkelen’. Sommige professionals en managers gaan enthousiast aan de slag met intervisie en anderen ‘hebben hier geen tijd voor’ of ‘hebben geen problemen’.
De onderstroom: Voelen, denken en fysieke ervaring
De onderstroom bestaat uit wat mensen denken, voelen en fysiek ervaren. En de diepe onderstroom gaat over wat mensen beweegt en wat ze werkelijk belangrijk vinden.
De onderstroom blijft heel vaak onbewust en onbesproken, maar heeft veel invloed op de bovenstroom.
Zo kan het goed zijn dat mensen de intervisie spannend en bedreigend ervaren, omdat:
ze bang zijn ‘om door de mand te vallen’,
werknemers zich niet kwetsbaar willen opstellen ten opzichte van hun collega’s
ze fysiek een pantser van onaantastbaarheid optrekken
ze zin hebben in intervisie, omdat het past bij hun kernwaarde ‘vakmanschap’
Trainer Persoonlijke Ontwikkeling: Trainen op de bovenstroom én de onderstroom
De trainer persoonlijke ontwikkeling geeft training op de bovenstroom én de onderstroom en richt zich daarmee alle zes de niveaus van het Stermodel.
Hierdoor is hij in staat om de wezenlijke belemmeringen in een veranderingsproces bij de kop te pakken én de deelnemers praktische handvatten mee te geven bij het vormgeven van de gewenste verandering.
Vier type trainers
Binnen Opleidingskunde, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en Blankestijn & Partners hanteren we een indeling in vier type trainers. Deze indeling plaatst de Trainer Persoonlijk Ontwikkeling binnen het brede trainersspeelveld.
Trainerstype 1: De Vakinhoudelijk Trainer
De vakinhoudelijk trainer is gericht op kennisoverdracht, met als doel dat de deelnemers deze kennis ook gaan toepassen in hun werkpraktijk.
Trainerstype 2: De Vaardigheidstrainer
De vaardigheidstrainer werkt op de bovenstroom, dus op het gedrag en omgevingsniveau van het Stermodel. In een vaardigheidstraining leren deelnemers nieuwe vaardigheden en oefenen ze met nieuw gedrag binnen hun praktijksituaties.
Trainerstype 3: De Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
De Trainer Persoonlijke Ontwikkeling voegt het trainen op de onderstroom toe aan het palet van de vaardigheidstrainer en traint op de zes ontwikkelingsniveaus.
Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid
Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!
De systemisch teamtrainer heeft niet alleen te maken met de persoonlijke zes ontwikkelingsniveaus van de individuele deelnemers, maar ook met de collectieve zes ontwikkelingsniveaus van het systeem (het team en de organisatie) en de bijbehorende groepsdynamieken.
De toegevoegde waarde van een Trainer Persoonlijke Ontwikkeling
De trainer persoonlijke ontwikkeling heeft bij uitstek toegevoegde waarde, wanneer:
deelnemers voor een wezenlijk veranderingsproces staan
een veranderingsproces binnen de organisatie (en dus bij de managers en medewerkers) stagneert
Het voordeel van diepgaand leren in groepsverband
Het voordeel van diepgaand leren in een groep is dat de deelnemers leren van elkaar, waardoor hun individuele ontwikkeling versnelt. Deelnemers kunnen elkaar stimuleren en uitdagen om te groeien.
Maar meer nog zullen de groeithema’s van anderen resoneren bij zichzelf, waardoor ze hun belemmerende gewoontes sneller gaan herkennen en erkennen.
Er ontstaat een leerklimaat waarin deelnemers intensief op zichzelf reflecteren en worden aangemoedigd om te experimenteren met het doorbreken van ineffectief gewoontegedrag.
Herkenning bij anderen en erkenning krijgen van elkaar, helpt om de eigen groeipijn te accepteren en vervolgens te transformeren.
Meer over Trainer worden
Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor trainen? Lees dan:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.
Praat mee