Het coachend trainen van nieuwe vaardigheden

In dit blog geef ik je inzicht in hoe je je deelnemers aan het werk kunt zetten en ze tegelijkertijd sturing en feedback geeft bij het eigen maken van de nieuwe vaardigheid. Ik noem deze aanpak coachend trainen.


Wat is coachend trainen?

  • Ben jij een luie of hard werkende trainer?
  • Wanneer leun je als trainer achterover en op welke momenten ben je hard aan het werk?
  • Welk effect heb je daarmee op het aanleren van vaardigheden bij je deelnemers?

Wat is coachend trainen?

In dit blog geef ik je inzicht in hoe je je deelnemers aan het werk, c.q. oefenen, kunt zetten (de luie trainer, eigenaarschap bij de deelnemers) en ze tegelijkertijd sturing en feedback geeft bij het eigen maken van de nieuwe vaardigheid (resultaatgericht en vaak heel hard werken).

Ik noem deze aanpak coachend trainen.

Trainen van nieuwe vaardigheden

In veel trainingsprogramma’s wordt een nieuwe vaardigheid eerst uitgelegd, en daarna gaan deelnemers hiermee oefenen in subgroepen.

Ze moeten dan leren van de onderlinge feedback, terwijl ze allemaal nog onbekwaam zijn in de vaardigheid en vaak onvoldoende inzicht hebben in hoe de vaardigheid er in de praktijk precies uitziet.

Wat doet een betere trainer?

Een betere trainer doet de vaardigheid daarom een keer voor en komt in de subgroepen actief feedback geven.

Maar ook dan neem je niet alle deelnemers actief bij de hand om de vaardigheid daadwerkelijk in de vingers te krijgen.

Wat doet een coachende trainer?

Een vaardigheidstrainer die coachend traint gaat actief met zijn deelnemers aan de slag door de hele groep tegelijk aan het oefenen en leren te zetten, en doelgericht te werken aan het competenter worden in de vaardigheid.

De vaardigheid zelf voordoen kan daarbij ondersteunend werken, en pas daarna oefenen in subgroepen maakt de leercurve in de subgroepen doorgaans een stuk hoger!

Coachend trainen vanuit de drie coachingsprincipes

De drie coachingsprincipes kunnen zeer behulpzaam zijn om coachend te trainen:

  • bewustwording

  • eigenaarschap

  • en resultaatgerichtheid

Trainen vanuit coachingsprincipe 1: Eigenaarschap

Het principe van eigenaarschap is dat de deelnemer verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces.

De trainer:

Maar het is niet zijn verantwoordelijkheid of de deelnemer er daadwerkelijk iets mee gaat doen in de praktijk.

Het is wel zijn verantwoordelijkheid om een trainingsprogramma neer te zetten waarin hij de deelnemer maximaal stimuleert om te leren.

De coachende trainer gaat daarmee naast de deelnemers staan, vanuit zijn expertise en vakmanschap en zonder meer verantwoordelijkheden op zijn schouders te nemen dan horen bij zijn rol.

Trainen vanuit coachingsprincipe 2: Bewustwording

Wanneer je deelnemers een nieuwe vaardigheid wilt leren, is het belangrijk dat ze zich eerst bewust worden van

  • Hun huidige gedrag en waarin dit niet effectief (meer) is;
  • De toegevoegde waarde van de nieuwe vaardigheid voor de effectiviteit van hun handelen;
  • Hoe de nieuwe vaardigheid er precies uitziet;
  • In hoeverre ze de nieuwe vaardigheid al in de vingers hebben;
  • Tegen welke belemmering ze aanlopen bij het aanleren van de nieuwe vaardigheid.

Dit vraagt van de coachende trainer dat hij de rust en tijd neemt die nodig is voor dit bewustwordingsproces.

De ene keer gaat dit heel snel, een andere keer is dit juist de grootste klus binnen het leerproces.

Trainen vanuit coachingsprincipe 3: Resultaatgerichtheid

De coachende trainer blijft focussen op het leerresultaat waar hij op uit is, dus het aanleren van de vaardigheid.

De coachende trainer geeft feedback over het inzetten van de vaardigheid en laat deelnemers verder oefenen met concrete tips.

Zo ontstaat er een steile leercurve naar het daadwerkelijk in de vingers krijgen van de nieuwe vaardigheid.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Leer het trainersvak!

NOBTRA erkende opleiding waarin je de kneepjes van het trainersvak leert en je persoonlijke impact als trainer vergroot.

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Een praktijkvoorbeeld van coachend trainen

Een trainingsdoel binnen een training ‘Praktisch leidinggeven’ kan zijn dat de managers in de praktijk afstemmen op hun medewerkers. Hiervoor gebruikt kan de trainer gebruikmaken van de NLP vaardigheid rapport maken. Rapport maken richt zich op het verbaal en non-verbaal afstemmen op je gesprekspartner. Bekijk de e-learning Coachend Trainen: Praktijkvoorbeeld Rapport Maken voor een praktijkvoorbeeld hiervan.

Meer leren over coachend trainen?

Verschillende trainingstypen vragen om verschillende trainerscompetenties. Daarom biedt Blankestijn & Partners verschillende niveaus in trainersopleidingen aan, waarin je leert trainen met ziel en zakelijkheid:

 

Of meld je aan voor onze gratis kennismakingsworkshop ‘Trainen met het Stermodel’.

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • NOBTRA erkend Trainer Worden?

    Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…

  • Hoe word je Trainer van het Jaar?

    Silvia Blankestijn beschrijft haar visie op hoogwaardig trainersvakmanschap, gebaseerd op 3 pijlers. Haar visie werd door de NOBTRA-jury…

  • Hoe verdiep je je training?

    Geef je wel eens een vaardigheidstraining waarbij je het gevoel hebt dat ‘de onderstroom’ de deelnemers weghoudt van…

  • Trainer worden? De 4 Competentieniveaus voor Trainers

    Silvia beschrijft de 4 trainingstypen, hun leerprocessen en groepsdynamiek, en de eisen die deze trainingen stellen aan de…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!