Training Ontwerpen: Voorbeeld Feedback Training vanuit Geweldloze Communicatie

Hier vind je een training ontwerp voorbeeld van een Feedback Training vanuit Geweldloze Communicatie. Door het inhoudelijke kader van Geweldloze Communicatie wordt het een training op de bovenstroom en de onderstroom van feedback geven.

training ontwerpen geweldloze communicatie

In een Feedback Training vanuit Geweldloze Communicatie leer je de deelnemers om feedback te geven volgens de 4 stappen van Verbindende Communicatie: waarneming, gevoelens, behoeften, verzoeken.
De stappen waarneming en verzoek doen zijn gericht op de bovenstroom. De stappen gevoelens en behoeften zijn gericht op de onderstroom.

De startoefening in training ontwerp voorbeeld: Feedback met Geweldloze Communicatie

Als je een trainingsontwerp voor een Feedback Training vanuit Geweldloze Communicatie maakt, is het goed je te realiseren dat je de deelnemers op de onderstroom mee wilt nemen naar het emotionele niveau. Het is aan te raden hier bij de start van je training al mee te houden. Als je wilt dat deelnemers contact gaan maken met hun gevoelens en behoeften, is vertragen en reflectie van belang.

Voorbeeld startoefening Feedback Training

  • Zelfreflectie
    Bedenk een praktijkvoorbeeld waarin je zelf op een prettige manier feedback hebt gekregen, en een praktijkvoorbeeld waarin je op een niet prettige / vervelende manier feedback hebben gekregen.
  • Uitwisselen in 2-tallen
    Benoem in beide situaties

    • Het concrete gedrag van de feedback-gever. (bovenstroom)
    • Het gevoel dat deze manier van feedback geven bij jou als feedback-ontvanger opriep. (onderstroom)
    • Het gedrag waarmee jij op deze manier van feedback geven hebt gereageerd. (bovenstroom)
    • bij jou opriep als feedback-ontvanger.
  • Plenaire uitwisseling
    Gebruik de opbrengst uit de 2-tallen als bruggetje naar het introduceren van de 4 stappen van Geweldloze Communicatie
Tips voor de startoefening in je training ontwerp:

  • Verbind de startoefening met het thema van de training.
  • Match de intensiteit van de startoefening met de mate van bovenstroom en onderstroom in de training

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

Word Vaardigheidstrainer en Trainer Persoonlijke Ontwikkeling

NOBTRA erkende opleiding waarin je leert trainen op de bovenstroom en onderstroom, en je persoonlijke impact als trainer vergroot.
Leer het trainersvak!

Post-HBO Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid

 

Training Ontwerpen met vaardigheden Geweldloze Communicatie

Als je in je cursus Geweldloze Communicatie voldoende tijd hebt, is het aan de raden om alle 4 de stappen in te oefenen. De deelvaardigheden van stap 1: Waarneming en stap 2: Gevoelens zijn echter cruciaal. Je maakt dan tevens een mooie mix tussen bovenstroom en onderstroom.

Voorbeeld werkvorm stap 1: Waarneming benoemen

  • Laat een YouTube filmpje zien. Bijvoorbeeld een filmpje dat aansluit bij de praktijk van de deelnemers of een filmpje over een actualiteit.
  • Zet het filmpje een aantal keer stop en vraag de deelnemers te benoemen welk concrete gedrag ze waarnemen bij de persoon / mensen op het filmpje.
  • Geef aan wanneer een deelnemer een interpretatie geeft in plaats van een waarneming. Verbreed regelmatig naar de rest van de groep om de interpretatie om te zetten naar een concrete waarneming. Zo zet je voortdurend de hele groep aan het werk met het inoefenen van de vaardigheid ‘een concrete waarneming benoemen’.

Tip: bekijk de Werkvorm De Politicus in de Toolbox Werkvormen Training.

Voorbeeld werkvorm stap 2: Eigen gevoelens benoemen

  • Zelfonderzoek
    • Vraag de deelnemers om in gedachten terug te gaan naar een praktijksituatie die gevoelens of emoties bij ze opriep.
    • Vraag de deelnemers om hun gevoelens en emoties in die situatie te verwoorden. Om ze te helpen bij het verwoorden van hun gevoelens en emoties kun je ze bijvoorbeeld het overzicht van 4 hoofdcategoriën aan emoties (boos, blij, bang, bedroefd) met verschillende nuances uitdelen. Dit overzicht staat in het boek Communiceren met Ziel en Zakelijkheid van Silvia Blankestijn.
  • Gevoelens en quasi-gevoelens
    • Inventariseer de verschillende gevoelens en emoties en maak een gevoelspalet.
    • Benoem wanneer het een quasi-gevoel betreft, en help de deelnemers om te komen tot een gevoelswoord.

Tip: Voor het leren benoemen van eigen gevoelens kun je ook gebruik maken van de Werkvorm Emotiedagboek in de Toolbox Werkvormen Training.

Tips bij werkvormen in je training ontwerp voor het inoefenen van deelvaardigheden

  • Oefen eerst plenair in voordat je deelnemers in subgroepen aan het werk zet.
  • Zet plenair de hele groep aan het leren.
  • Verbreed individuele leermomenten naar oefenmomenten voor de hele groep.
  • Blijf coachend trainen tot je deelnemers de vaardigheid in de vingers hebben.

Oefenen met praktijksituaties in Feedback Training

Na het inoefenen van de deelvaardigheden in Verbindende Communicatie gaan je deelnemers alle stappen van feedback geven toepassen in praktijksituaties. Hier leer je de deelnemers aan je Geweldloze Communicatie training om hun inzichten uit de onderstroom mee te nemen in hun wijze van feedback geven op de bovenstroom. Deze leerstap vraagt van jou als trainer dat je de kunst van het begeleiden van rollenspelen goed verstaat.

Demonstratie rollenspel stappen Geweldloze Communicatie

  • Gebruik een casus die je zelf hebt beschreven of een praktijkcasus van een van de deelnemers.
  • Vraag een hoofdrolspeler die gaat oefenen met feedback geven volgens de 4 stappen van Geweldloze communicatie. Dit is tevens je leercontract voor het rollenspel.
  • Vraag een tegenspeler en rol hem in.
  • Instrueer de rest van de groep als observator. Geef ze een observatieformulier waarbij ze observeren of de hoofdrolspeler de 4 stappen van feedback geven doorloopt, en het effect hiervan op de tegenspeler.
  • Houd na elke stap een korte time-out, en bespreek
    • Is deze stap inderdaad gezet?
    • Is bij deze stap feedback gegeven volgens de giraffentaal van Verbindende Communicatie of volgens de jakhalzentaal?
    • Wat was het effect op de tegenspeler?
    • Top en tip.

Rollenspel inoefenen feedback geven met Verbindende Communicatie

  • De deelnemers oefenen in subgroepen met de 4 stappen van feedback geven, zoals in het demonstratie rollenspel is voorgedaan.
  • Ze geven elkaar feedback met het zelfde observatieformulier als in het demonstratie rollenspel.
  • Gebruik bij voorkeur een of meerdere uitgewerkte praktijksituaties, zodat ze gemakkelijk in de spelsituatie kunnen stappen.
  • Interveniëer gericht bij de subgroepen: geef je feedback kort, krachtig en in verbinding en ga dan weer naar een volgende subgroep. Hierdoor kun je bij veel deelnemers de punten op de i zetten bij wijze van feedback geven.
  • Oogst de leerresultaten en maak de vertaalslag naar het daadwerkelijk inzetten in de praktijk.
Tips voor leerrijke rollenspelen in je training ontwerp

  • Oefen met herkenbare situaties uit de praktijk van je deelnemers.
  • Werk met korte spelrondes en kernachtige feedback.
  • Oogst en borg de leeropbrengst

Ontwikkelingspunt voor jou als trainer of teamcoach

Oefen jezelf in het toepassen van de 4 stappen van Geweldloze Communicatie, zodat je deze tijdens je training goed kunt modelleren.

Meer leren?
Wil je leren hoe je trainingsprogramma’s op de bovenstroom en onderstroom ontwikkeld? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in:

Kom kennismaken met onze visie en werkwijze in de gratis introductie workshops.

Meer tools voor trainers, coaches en teamcoaches

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en e-learnings voor coaches, trainers en teamcoaches.

 

Relevante artikelen

Meer artikelen

Gratis download

E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches

Inzicht en werkvormen over de methodiek van het Stermodel

Download e-book
E-Book: Het Stermodel voor coaches, trainers en teamcoaches